7 krokov, ako prejsť z kamenného obchodu na e‑shop

Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

7 krokov, ako prejsť z kamenného obchodu na e‑shop

Karanténa, izolácia a zavreté predajne. Korona je prekážkou, ale i výzvou. Vaši zákazníci zmizli z ulíc, vynorili sa však inde - na internete. Zabudnite dočasne na kamenný obchod: online svet sa zmenil na veľké nákupné centrum a čaká na vás, kým si v ňom otvoríte svoju elektronickú pobočku. Ak máte fyzickú predajňu, už máte náskok. Ponúkame vám sedem krokov, ako prejsť z tradičného obchodu na e-shop. 

 

1. Právna forma a legislatíva 

Ak ste majiteľom kamennej predajne, predpokladáme, že právnu formu už máte. Vo svete e-shopov sa najčastejšie využívajú tieto dve právne formy podnikania - živnosť a s.r.o

Živnosť je najrýchlejšie riešenie. Na prevádzku e-shopu vám stačí voľná živnosť “maloobchodný predaj” (bez dodatočných potvrdení o kvalifikácii), ktorú si vybavíte za 5€. Nevýhodou živnosti je fakt, že ručíte celým svojím majetkom, zatiaľ čo pri s.r.o. je ručenie obmedzené výškou vkladu. Založenie s.r.o. je tiež pomerne rýchle, musíte sa však pripraviť na vyššie vstupné investície v podobe základného imania. Jeho minimálna výška je zákonom stanovená na 5000€

V prípade, že uvažujete nad zmenou právnej subjektivity, najlepšie urobíte, ak sa poradíte s právnikom - nechajte si odporučiť vhodnú právnu formu na základe vášho produktu, spôsobu podnikania či spôsobu ochrany osobných údajov. 

právna forma a legislatíva

Zákon ukladá prevádzkarom e-shopov niekoľko legislatívnych povinností. Predtým ako spustíte e-eshop, musíte vyriešiť napr. reklamačný poriadok, vrátenie tovaru, či ochranu osobných údajov svojich zákazníkov. Elektronický obchod má zo zákona oznamovaciu povinnosť, a preto musíte na svojej webovej stránke zverejniť nasledovné informácie: vaše identifikačné údaje, obchodné podmienky a reklamačný poriadok.

Obchodné podmienky by mali byť vytvorené špeciálne pre potreby vášho e-shopu. Zákony si môžete naštudovať i sami, v ideálnom prípade sa s touto požiadavkou obráťte na odborníka - vyhnete sa tak prípadným problémom. Obchodné podmienky sú presne to, s čím vyjadrujete súhlas pri každej objednávke cez e-shop - i keď si ich (ruku na srdce) málokto prečíta, sú kľúčovou a zo zákona nevyhnutnou podmienkou pre vaše podnikanie. Súčasťou odkazu na obchodné podmienky môže byť i reklamačný poriadok, prípadne ho umiestnite na iné, spotrebiteľovi ľahko dostupné miesto.

Určite si pamätáte na aféru zneužívania dát užívateľov a čosi vám hovorí skratka GDPR. Ochrana osobných údajov je v súčasnosti citlivá téma a nesmiete ju zanedbať. Prevádzkovateľ e-shopu je povinný zákazníkov informovať, na aký účel budú použité ich osobné údaje, a vyžiadať si súhlas s ich spracovaním. Informovanie a súhlas - toto je zásada číslo jedna pri právnych náležitostiach voči vašim zákazníkom. 

 

2.  Branding a doména

Vaša fyzická tvár je jedinečná a neopakovateľná: priatelia a známi vás zbadajú a hneď vedia, že ste to vy. Taká musí byť i “digitálna” tvár vášho obchodu - unikátna a nezameniteľná s ničím iným. Ak prevádzkujete jediné potraviny v menšej obci, možno vám postačí nazvať ich jednoducho “Potraviny”. V internetovom svete vám však konkuruje nespočetné množstvo obchodov, a vy si medzi nimi musíte vybudovať jedinečnú, rozpoznateľnú značku - čiže “brand”. Vytvorenie firemnej značky sa nazýva “branding” - obsahuje všetko od názvu vašej firmy, loga po dizajn vášho webu a spôsob komunikácie so zákazníkmi.

Branding a doménaSpomeňte si na brandový imidž svetoznámych firiem. Google a Apple si ťažko pomýlite s inými značkami. Rozmýšľajte rovnako aj o svojom biznise: čo vás vystihuje? Čo je typické pre vaše podnikanie? Akú internetovú identitu si zvolíte, aby ste vytŕčali nad konkurenciou?  Akých zákazníkov sa snažíte osloviť? Značka by mala tiež vystihovať charakter vašej firmy a firemné hodnoty. Ako to docieliť? 

Podobným spôsobom uvažujte aj pri vytváraní webovej stránky. Vaša doména musí mať unikátny, originálny a ľahko zapamätateľný názov. Nepodceňujte fakt, že na nete “visí” jeden a pol miliardy webstránok. Konkurovať vám bude iba maličký zlomok (cca 7000 e-shopov na Slovensku), stále je to však dostatočný počet na to, aby sa v ňom stratili stránky bez originálneho názvu. Nebojte sa názvu vašej domény dodať sviežosť, iskru a vtip. S webom www.potraviny.sk zrejme neuspejete. 

Návod ako začať od nuly s vybudovaním online identity, brandu a webu spolu s dodatočnými tipmi nájdete na našom blogu. Ak by ste si potrebovali nechať poradiť od profesionálov, naše služby CREATIVE brand sú tu pre vás.

Ak máte vymyslený názov a navrhnutý web, treba ho už iba “zavesiť" na net - čiže “hosting”. Ako na to? To závisí aj od typu e-shopu, aký si vyberiete na základe svojich potrieb a preferencií. Môžete si všetko vybaviť po vlastnej osi; vyjde vás to lacnejšie, ale zaberie vám to veľa času. Na druhej strane profi firma, ako napríklad  CREATIVE sites, hosting, dizajn e-shopu, vrátane všetkých funkcií vybaví, za vás v rámci procesu tvorby e-shopu na mieru.


3. Grafický dizajn a UX

Pod skratkou UX sa skrýva výraz “user experience”, čiže “skúsenosť” návštevníkov webu s vašou stránkou. Pre príjemný, účelný a z vášho pohľadu úspešný (to znamená, že návštevník si objednal tovar) pobyt zákazníkov na vašom webe by ste mali dodržať niekoľko zásad.

Grafický dizajn a UXČo si návštevník všimne ako prvé? Vizuálnu stránku. Dbajte na web s atraktívnym, a predovšetkým súčasným dizajnom. Ak vaša webstránka bude navonok vyzerať, že vám ju nahodili ešte v roku 2007, nejeden návštevník zapochybuje o jej aktuálnosti. Majte na vedomí, že žijeme v ére silných vizuálnych vnemov a “lások na prvý pohľad” - ak sa mi stránka ihneď nezapáči, odídem a nájdem si inú

Dizajn stránky by mal vychádzať z vašej firemnej identity, používať rovnaké farby ako logo, byť v súlade s komunikáciou so zákazníkmi, ktorú ste si zvolili, či reflektovať segment kupujúcich, na ktorý sa snažíte zacieliť. Ak predávate online čerstvú zeleninu a ovocie, pravdepodobne si nezvolíte motív stránky v tmavých farbách. 

OK, stránka vyzerá super a korešponduje s brandom, čo ďalej? Návštevníci sa neprišli kochať, ale prezrieť si tovar, nájsť čo potrebujú, a v ideálnom prípade si produkt objednať. Tento proces im musíte čo najviac uľahčiť - chcete predsa, aby sa z návštevníka webu stal i kupujúci zákazník. Tento proces sa nazýva “konverzia” a vašim cieľom je mať týchto konverzií čo najvyššie percento. Ako na to? Spomeňte si, čo vás odrádza od nákupu v konkrétnom e-shope, môžu to byť napríklad:

  • nedotiahnuté funkcie webu (napr. z košíka sa po refreshnutí stránky “stratí” tovar)
  • stránka sa načítava pomaly (nie je optimalizovaná)
  • neprehľadný sortiment
  • nepraktické vyhľadávanie 
  • zdĺhavé niekoľkostranové formuláre
  • otravná” reklama

Ako sa tomu vyhnúť a dosiahnuť vysoký počet konverzií? Nechajte sa inšpirovať zopár trikmi na našom blogu. Rozdiel medzi priemernou a vymakanou webstránkou môže byť priepastný: ak máte veľa návštevníkov a málo kupujúcich, nestrácajte čas a zistite prečo.  

Predstavte si dobrý a zlý eshop - v čom ho ten dobrý prevyšuje? Ponúka zákaznícku podporu vo forme live chatu, umožňuje objednať tovar “troma klikmi”, neobsahuje žiadne skryté poplatky. V skratke: hrá so zákazníkmi fér a chce im vyjsť čo najviac v ústrety.  


4. Platobné možnosti

Kľúčový krok je za vami - podarilo sa vám spustiť stránku e-shopu. Váš web vyzerá super a čaká na prvého návštevníka. Avšak oproti kamennému obchodu musíte vyriešiť jeden problém navyše - ako vám zákazník zaplatí?

Výber platovej metódy je veľmi dôležitý - môže znamenať rozdiel medzi úspešným a neúspešným predajom. Niekoho môže odradiť platba na účet vopred - transakcia môže trvať niekoľko dní a kupujúci chce mať tovar doma čo najskôr. Na Slovensku je populárna dobierka, myslite však na to, že pre nejedného zákazníka môže byť platba v hotovosti starosťou navyše. Okrem toho sa počas momentálnej situácie s koronavírusom neodporúča

Platobné možnosti

Platby cez internet sú rýchle, komfortné a bezpečné. I keď majú jednu nevýhodu - poplatky za každú vykonanú platbu - rozhodne stojí za to vybrať si tú správnu pre vás e-shop. Ako sa rozhodnúť? Chcete využiť internet banking, Viamo, či platobné brány? CREATIVE sites ponúkajú niekoľko platobných metód, ktoré vedia implementovať priamo do vášho e-shopu. Váš výber môže byť obmedzený tým, v akej banke máte účet, no napríklad Besteron podporuje všetky banky a presúva peniaze v reálnom čase. Klienti Tatrabanky môžu využiť metódu Tatrapay. 

Ak vám nestačia lokálne platobné systémy, môžete siahnuť i po veľkých hráčoch zo zahraničia ako Paypal či GoPay. 


 

5.  Doprava tovaru

Na váš web zavítal návštevník, našiel čo potreboval a - urobil objednávku! Gratulujeme! Zostáva ho už len doručiť zákazníkovi. Ako na to?

Pošta už dávno nie je jediný spôsob, ako dopraviť tovar k vášmu návštevníkovi. Napriek tomu je Slovenská pošta stále veľmi rozšíreným doručovateľom zásielok. Ponúka rozsiahlu sieť pobočiek a nemali by ste ju vynechať ani pri vašom e-shope. 

Alternatívou ku klasickej pošte sú známe kuriérske služby. Sú spravidla drahšie, majú však niekoľko výhod - expresné dodanie (i na druhý deň), výber doručovacej adresy (doručenie na pracovisko miesto bydliska), ako aj flexibilný čas doručenia (po dohode s kuriérom). Pre zákazníkov ide obvykle o najpohodlnejší spôsob prevzatia zásielky. A k tomu môžu pri preberaní tovaru platiť metódou podľa vlastného výberu. Kuriérske služby ako jediné umožňujú priamy styk so zákazníkom, v súčasnej situácii však predovšetkým dbajte na ich bezpečnosť.

Doprava tovaru

Nielen v aktuálnej kríze by vaši zákazníci ocenili prevzatie tovaru osobne. Miesto chodenia na poštu si môžete zájsť po balíček cestou z práce na tzv. výdajné miesto.  Napríklad služba Balíkomat poskytuje úložiská tovarov v 28 lokalitách na Slovensku, odkiaľ si môžete osobne prevziať svoju zásielku. Podobné služby ponúka i Zásielkovňa, ktorá sa momentálne hrdí počtom 2873 výdajných miest. Ak na to máte kapacity, môžete zriadiť i vlastnú výdajňu tovaru, napr. na mieste vašej kamennej predajne. 

V ideálnom prípade by ste mali zákazníkom ponúknuť niekoľko možností doručenia tovaru. Nemusíte si však zazmluvňovať plejádu kuriérskych spoločností - tie vám totiž vedia dať zľavu za množstvo doručeného tovaru. Priveľa spoločností zrejme spôsobí privysokú cenu za doručenie. Vyjednajte si čo najlepšie podmienky.

Klasické kombo je pošta-kuriér-osobný odber. Nezabudnite ho skombinovať s viacerými možnosťami platby.

 

6. Skladovanie tovaru

Zákazník vám zaplatil a vybral si možnosť prevzatia tovaru. Zostáva vám posledná povinnosť - vypraviť tovar na cestu. Odkiaľ ho však budete expedovať? 

Ak máte kamennú predajňu, predpokladáme, že skladové podmienky už máte vyriešené. Možno mať vlastný sklad alebo si prenajímate skladové priestory. Vaša predajňa môže v momentálnej situácii poslúžiť ako skladový priestor, a dokonca aj ako výdajné miesto. Podmienky skladovania závisia od charakteru vášho sortimentu. Ak predávate ručne vyrobené handmade výrobky, uskladníte ich aj v garáži, zatiaľ čo pri potravinárskych produktoch sa budete musieť pridržiavať zákonaSkladovanie tovaru

Prevádzkovať vlastný sklad však nie je lacná možnosť, nie je, našťastie, nevyhnutná - tovar si môžete nechať doručovať priamo od svojich dodávateľov z veľkoskladu. V takom prípade musíte ale rátať s dlhšou dodacou dobou tovaru. 

Počuli ste už o dropshippingu? Ide o metódu dodávania tovaru, pri ktorom nielen nemáte sklad, ale ani neprichádzate do styku so zásielkou. Ste iba sprostredkovateľom - zásielka príde k zákazníkovi rovno od vášho dodávateľa. Ide o lacnejšie riešenie než prevádzkovať vlastný sklad, rátajte však s menšou maržou za zásielku. Takisto môžu nastať komplikácie, ak máte priveľa dodávateľov s rozdielnou dodacou dobou alebo spoľahlivosťou - odoslaný tovar totiž uvidí až váš zákazník. 

Ak by ste chceli nechať celý proces od objednávky, balenia tovaru až po jeho doručenie na externú firmu, môžete vyskúšať metódu tzv. fulfillmentu

 

7. SEO a online marketing

Ako sme už načrtli vyššie - konkuruje vám množstvo iných stránok. Ako medzi nimi vyniknúť? Prvý krok je SEO - pod touto magickou skratkou sa skrýva spôsob, ako vás katapultovať na prvé miesta v internetových vyhľadávačoch. Inak povedané - aby vás Google mal rád čo najradšej. A na to potrebujete SEO optimalizáciu

Priveľa cudzích slov? Nebojte sa - v CREATIVE sites máte v rámci služby aj vstupné SEO školenie, okrem toho sa SEO venujeme aj na našom blogu. Poďme si to v skratke vysvetliť. 

Prvý krok za vás urobia (naši) programátori - váš web musí byť dobre naprogramovaný, rýchly, s responzívnym dizajnom, bez “mŕtvych” linkov a slepých uličiek. Prehľadnosť, rýchlosť, funkčnosť - to je mantra, ktorú pozná každý web dizajnér.

Ďalšia etapa je veľmi dôležitá - naplniť stránku vhodným textom. Každý text, či už na hlavnej stránke, v popise produktu alebo informáciach o vašom e-shope, by mal byť originálny a výstižný

Okrem toho musí obsahovať tzv. kľúčové slová - to sú tie, ktoré váš biznis a sortiment vystihujú najlepšie. Podľa nich vás budú hľadať vaši zákazníci a Google bude vedieť, že im má zobraziť práve vás e-shop. Ak potrebujete poradiť, ktoré slová sú trefa do čierneho, môžete využiť analýzu kľúčových slov. S kľúčovými slovami však narábajte s citom. Dbajte na to, aby text vyzeral prirodzene a príjemne sa čítal. A, samozrejme, pravopis!

Nezabudnite ani na originálne fotky a obrázky. ORIGINALITA - to je vaša alfa a omega vo všetkých oblastiach podnikania s e-shopom.  

Jednotlivé kroky ako pristupovať k SEO nájdete podrobne popísané na našom blogu

SEO a online marketingAplikovali ste princípy SEO, máte tip-top stránku, ktorú Google miluje a zobrazuje vašim potenciálnym zákazníkom. Výborne! Ale čo zákazníci, ktorí vás nebudú hľadať cez vyhľadávač? A aké sú možnosti platenej inzercie?

Internetový biznis sa točí okolo online marketingu. Skúste si predstaviť televízne reklamy, inzerciu v tlači, billboardy - akurát v elektronickej podobe. Uvedomte si, že vaši zákazníci sú momentálne doma a vy ich musíte zasiahnuť cez displej mobilov a notebookov. 

Osvedčenou metódou je e-mail marketing. Ide o zasielanie na mieru šitých mailov do schránok z vášho mailing listu. Informujte o všetkom podstatnom - o novinkách v sortimente či zľavách. Je to osvedčený a efektívny spôsob ako osloviť nielen existujúcich, ale aj potenciálnych zákazníkov - stačí získať ich e-mailovú adresu. Ako? Predovšetkým nenútene, otvorene a so súhlasom - nezabudnite na GDPR. Výhoda? Nestojí vás to nič a budujete si priamy vzťah so zákazníkom

Určite ste narazili i na platenú reklamu vo vyhľadávačoch. Ide o tzv. PPC (pay-per-click) typ reklamy. Platíte za inzerciu iba v prípade, ak niekto klikne na vašu reklamu. Reklama sa zobrazuje na vrchu stránky vyhľadávania a potenciálny zákazník získa okamžitý vnem, i keď na ňu neklikne. A ak napokon klikne, presunie sa rovno na vás žiarivý e-shop! A vy až vtedy platíte za sprostredkovanie. Okrem toho, túto reklamu dokážete zacieliť priamo na váš segment zákazníkov. Výhodné, však?

PPC reklama môže mať viacero podôb: nákupné reklamy (poznáte ich: zobrazujú sa vo vyhľadávaní ako obrázky s cenou a odkazom na váš e-shop), obsahovú sieť (bannery, obrázky, lišty či texty umiestnené priamo na www stránkach) alebo napr. videoreklamy na Youtube. Áno, presne tie, ktoré sa zobrazujú pred prehratím videa :)

Najefektívnejším spôsobom šírenia informácií sú sociálne siete. Ich kráľom je jednoznačne Facebook, na druhom mieste je Instagram. Pre viac biznisovo orientované firmy môže byť zaujímavá možnosť aj LinkedIn.

Vytvorenie profilu na Facebooku, prípadne na Instagrame by malo byť pre každý e-shop samozrejmosťou. Pomocou príspevkov dokážete efektívne komunikovať s vašimi zákazníkmi prostredníctvom textového a vizuálneho obsahu. Ak budete pravidelne (a správne) publikovať posty, vaša stránka bude získavať stále väčšie publikum. Ak vám nebude stačiť organický dosah príspevkov, existuje i možnosť platených príspevkov s väčším zásahom. 

V prípade, že vám tento stručný sumár nestačil, naši kolegovia z CREATIVE digital sú pripravení vám poradiť a povedať viac :)
 

Radi vám pomôžeme so zriadením nového e-shopu :)

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia