Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

Ako si vybrať výdajné miesto pre váš tovar?

Kuriér či pošta - to sú najčastejšie využívané spôsoby doručenia tovaru. Pre niektorých zákazníkov je však výhodnejší osobný odber. Ako im to umožniť? Odpoveďou sú výdajné miesta. Ponuka odberných miest zásielok je v súčasnosti už natoľko široká. že si zaslúži samostatný článok. Ako si vybrať tú správnu spoločnosť pre doručovanie vašich produktov?

Výdajné miesta - v čom spočíva ich výhoda? V prvom rade ide o časovú flexibilitu vyzdvihnutia tovaru - nie ste totiž viazaní na kuriéra. Zásielku si môžete vyzdvihnúť v ľubovoľnom čase v rámci pracovnej doby výdajne tovaru. Niektoré služby, ako napr. BalíkoBOX, ponúkajú vyzdvihnutie 24/7 vo vonkajších úložných priestoroch. Týmto spôsobom sa tiež vyhnete dlhým radom pred okienkom na pobočke pošty. Uloženie zásielky na výdajnom mieste je spravidla i lacnejšie ako doručenie kuriérom.
 

Počet výdajných miest

Dohodnúť si spoluprácu s doručovacou spoločnosťou nie je taký jednoduchý proces, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Podobne ako pri kuriérskych službách, i tu musíte zvážiť viacero faktorov. Tým prvým, čo potenciálnym klientom spravidla zíde na um, je počet výdajných miest. 

V súčasnosti (júl 2020) majú jednotlivé spoločnosti nasledovný počet výdajných miest:

  • Zásielkovňa - 4683,
  • Slovak Parcel Service - 340,
  • Uloženka - 263,
  • DPD Pickup - 254,
  • Depo.sk - 170
  • GLS ParcelShop - 130,
  • BalíkoBOX (Sl. pošta) - 85,
  • Balíkomat (GLS) - 10.

Pokiaľ by sme za výdajné miesto pokladali i pobočky Slovenskej pošty, tá by sa umiestnila na druhom mieste s počtom pobočiek 1712.

Výdajné miesta môžeme rozdeliť na dve kategórie: odberné miesta s otváracími hodinami a úložné boxy. Prvé menované sa môžu nachádzať v špecializovaných priestoroch konkrétnej spoločnosti (napr. depo), ako výdajné miesta však môžu slúžiť súkromné prevádzky, najčastejšie obchody a predajne.



Spoločnosti ako Zásielkovňa či DPD ponúkajú prevádzkam možnosť stať sa odberným miestom za províziu pri “vybavovaní” zásielok. A tak vás nemusí prekvapiť, že vaša obľúbená drogéria na rohu ulice je zároveň výdajným miestom. Pri spoločnosti ako je Zásielkovňa ide o pomerne hustú sieť výdajných miest s niekoľkými pobočkami v každom meste, či dokonca vo väčších obciach. 

Úložné boxy majú podobu samoobslužných schránok, z ktorých si môžete vybrať zásielku po zadaní kódu objednávky. Bývajú spravidla prístupné 24/7 a umožňujú platbu kartou pri preberaní tovaru. Okrem vyššie uvedených boxov majú niektoré spoločnosti i vlastné výdajné schránky, ako napríklad alzaBox. Výhodou je rýchle prebratie tovaru bez nutnosti čakania, ako aj diskrétnosť. Spoločnosti spravidla deklarujú i zaručenú bezpečnosť preberania tovaru v podobe kamerového systému a iných bezpečnostných prvkov.

Boxov je však neporovnateľne menej ako výdajných miest, nachádzajú sa spravidla na frekventovaných miestach ako obchodné centrá, nákupné strediská či čerpacie stanice.
 

Parametre balíka

Pri posielaní zásielky musíte dbať na jej parametre. Ak by ste napr. radi využili služby úložného boxu, majte na pamäti, že ich veľkosť je obmedzená. Maximálny rozmer či hmotnosť sú však vymedzené pri všetkých typoch zásielok. 

  • Zásielkovňa má stanovené maximálne parametre zásielky na 70x120 cm a hmotnosť 5 kg, väčšie a ťažšie balíky sú vyhodnotené ako nadštandardné a majú vyššiu sadzbu,
  • Slovak Parcel Service (SPS) prevezme balík kratší než 80 cm a s maximálnym obvodom 200 cm; maximálna hmotnosť je 20 kg,
  • rovnaký hmotnostný limit má i Uloženka; najdlhšia strana môže mať nanajvýš 100 cm, súčet troch strán však nesmie presiahnuť 175 cm,
  • DPD Pickup ponúka tri cenové kategórie v závislosti od hmotnosti, od 0-3 kg po 20 kg. 
     

Úložná doba zásielky

Dôležitým faktorom je počet dní, počas ktorých si môže adresát prevziať zásielku. Interval sa spravidla pohybuje od 3 do 7 dní. Pre ilustráciu dopĺňame tabuľku:

  • Zásielkovňa - 7 dní,
  • SPS - 7 dní,
  • DPD - 7 dní,
  • depo.sk - 7 dní,
  • Uloženka - 5 dní,
  • BalíkoBOX - 3 dni,
  • Balíkomat GLS - 3 dni, GLS depo - 5 dní.
     

Podanie zásielky

Vašou prvou úlohou bude pripraviť tovar na odovzdanie doručovacej spoločnosti. Spoločnosť GLS tento proces rozdelila do štyroch krokov:

  • zadanie údajov o odosielateľovi a príjemcovi,
  • meranie zásielky (viď “Parametre balíka”),
  • voľba platcu a nastavenie dobierky (môže byť hradená odosielateľom i prijímateľom),
  • platba online a tlač adresného štítka (ten nalepíte na vašu zásielku).

Po splnení týchto krokov nasleduje odovzdanie tovaru doručovacej službe. Obvyklou možnosťou je priame odovzdanie na jednom z výdajných miest (depo, prevádzka, úložný box a pod.). Presvedčte sa dopredu, či sa toto miesto nachádza v dostatočnej blízkosti. V prípade väčšej vzdialenosti ponúkajú spoločnosti (ako napr. Uloženka) i hromadné zasielanie tovarov na pobočky či ich vyzdvihnutie. 
 

výdajné miesta

Termín doručenia zásielky

Hlavnou devízou doručovacích spoločností je rýchlosť doručenia zásielky. Je preto prirodzené, že sa práve v tejto kategórii budú navzájom predbiehať. Horná hranica termínu doručenia je spravidla do dvoch dní od podania zásielky.

  • Zásielkovňa deklaruje “doručenie bežne do druhého dňa”, 
  • GLS zvyčajne doručuje tovar do 24 h v rámci územia SR, avšak na stránke upozorňuje, že v dôsledku možného zdržania na cestách táto doba nie je zaručená,
  • Uloženka ako dodaciu dobu uvádza do druhého dňa, resp. v rovnaký deň (v konkrétnych prípadoch ako v rámci jedného mesta),
  • Depo.sk obdobným spôsobom ponúka v rámci Bratislavy doručenie v ten istý deň (za predpokladu odovzdania tovaru do 12:00)
  • SPS sa v rámci služby Expres zaväzuje doručiť tovar nasledujúci pracovný deň.


Cena za doručenie

Tým rozhodujúcim faktorom pri výbere služieb býva obvykle cena. Na začiatok treba uviesť, že každá spoločnosť ponúka za konkrétnu sumu iný balík služieb, a tak by ste sa mali rozhodovať na základe viacerých parametrov. Spoločnosti ponúkajú tiež široký sortiment doplnkových služieb (SMS notifikácia, nedeľné doručenie, a pod.), ktoré treba rovnako vziať do úvahy.

K cene doručenia sa v niektorých pripočítavajú dodatočné sadzby ako mýtny či palivový príplatok. Tieto zvyknú byť pohyblivé a spoločnosti ich uvádzajú na svojich stránkach alebo priamo v cenových ponukách.

Takisto rozlišujeme, či ide o jednorazové alebo pravidelné doručovanie. Ak ste vlastníkom e-shopu, pravdepodobne sa chcete dohodnúť na dlhodobej spolupráci pri určitom objeme objednávok. V takom prípade by ste sa mali obrátiť na konkrétnu spoločnosť a nechať si vypracovať cenovú ponuku na základe vašich potrieb. Ak nemáte vlastný e-shop, môžete využiť naše unikátne e-shopové riešenie CREATIVE shop.

Niektoré spoločnosti majú verejne dostupné cenníky prepravy na svojich stránkach. Uveďme si zjednodušený príklad poplatkov za uloženie tovaru vo výdajných miestach. Ceny v nasledujúcom prehľade sú uvedené bez DPH.

  • Zásielkovňa ponúka doručenie štandardných zásielok do 5 kg na odberné miesto (tzv. Z-POINT) už od 1,50€,
  • cenník Uloženky v rámci slovenských pobočiek sa začína na sume 3€ za balík vo veľkosti S (2 kg; súčet strán 65 cm),
  • GLS si účtuje 4€ za balík vo veľkosti XS (šírka + dĺžka = max. 35 cm) pri jednorazovej (príležitostnej) preprave.


Záver

Výber výdajného miesta pre váš tovar je rovnica o viacerých premenných, pričom cena nemusí byť rozhodujúca. Každý odosielateľ má špecifické požiadavky, týkajúce sa: 

  • veľkosti balíka,
  • lokality,
  • úložnej doby,
  • rýchlosti doručenia,
  • frekvencie odosielania, a iných.

Tento článok nemá za úlohu vybrať víťaza spomedzi doručovacích spoločností, má iba poslúžiť ako návod či usmernenie, na čo všetko by ste mali myslieť predtým, než zabalíte tovar a odveziete ho na odberné miesto. Veríme, že vám pomôže pri rozhodovaní sa, ktorá spoločnosť je pre vás tá pravá. 

 

 

Chcem Nový e-shop

Profesionálny e-shop

ÚspešnéCASE STUDIES

Pozrieť case studies

Prečo CREATIVE sites

Stavte na istotu

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia