Vlastný e-shop: Prehryzte sa legislatívou pre internetové obchody

Späť na BLOG

Legislatíva je nočnou morou slovenských podnikateľov. Či chcete alebo nie, na začiatok sa musíte prehrabať zákonmi a nariadeniami, ktoré sa týkajú vášho biznisu. Inak riskujete prinajmenšom pokutu. A kto má pri rozbiehaní e-commerce biznisu peniaze navyše? Pripravili sme pre vás preto zoznam povinnej literatúry. Zároveň vám ukážeme, aké informačné povinnosti musíte spĺňať, kde sa na začiatok potrebujete registrovať a pod.


Bez povolenia ani objednávka


Ak chcete predávať produkty či služby cez internet, musíte mať v prvom rade oprávnenie podnikať. Či už budete mať živnosť, alebo založíte firmu. V rámci voľných živností na prevádzkovanie e-shopu potrebujete mať zapísanú živnosť “Kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi (maloobchod) alebo iným prevádzkovateľom živnosti (veľkoobchod)”. Podobný predmet činnosti by mal byť zapísaný aj v Obchodnom registri v prípade sro-čky.



E-shopárove informačné povinnosti


Informačná povinnosť e-shopu

Ako prevádzkovateľ e-shopu ste povinný informovať svojich zákazníkov na web stránke o mnohých skutočnostiach. Fakturačné údaje a kontaktné informácie sú len základom, pričom už s tým majú niektoré e-shopy problém. Ale to zďaleka nie je všetko.


Ani vaše obchodné podmienky nemôžu byť len tak vycucané z prsta. Obchodné podmienky by mali zahŕňať všetky informácie, ktoré potrebuje kupujúci vedieť ešte pred nákupom, a tiež dodacie podmienky vrátane ceny, ako aj podmienky reklamácie atď.


Často sa ale stáva, že internetové obchody ukladajú zákazníkom povinnosti nad rámec zákona, poskytujú nesprávne či zavádzajúce informácie. Najlepšie je, keď sa v tomto smere poradíte s právnikom.


Koncom roka 2016 robila Slovenská obchodná inšpekcia (SOI) prieskum takmer stovky e-shopov A viete, čo našli? Množstvo chýbajúcich informácií v rámci web stránky a hlavne v obchodných podmienkach. Pozrite sa, aké najčastejšie chyby v tomto smere urobili slovenské e-shopy. Najlepšie je poučiť sa z chýb druhých ľudí a snažiť sa robiť veci lepšie.


Ak ste sa predsa len rozhodli pripraviť si obchodné podmienky sami, zistite, na čo všetko by ste si mali dávať pozor.



Vrátenie tovaru či reklamácia


Vrátenie tovaru a reklamácie

Ak ste už niekedy nakupovali online, pravdepodobne viete, že ako kupujúci máte zo zákona možnosť vrátiť nepoškodený tovar v pôvodnom balení do 14 dní od jeho prevzatia. Od týchto 14 dní už môžete tovar iba reklamovať.


Poďme sa na to pozrieť z pohľadu obchodníka - teda vášho e-shopu. Premyslite si, v akých prípadoch (ak predávate niečo špecifické), ale aj akým postupom, môže váš zákazník urobiť reklamáciu. Pokiaľ nemáte prevádzku, tak potrebujete adresu, kam môže tovar aspoň poslať. Na samotné vybavenie reklamácie máte zo zákona 30 dní.


Dávajte si ale pozor. Čím komplikovanejší a dlhší proces vymyslíte, tým je pravdepodobnejšie, že u vás kupujúci (nespokojný s tovarom) už nákup nezopakuje. Pokiaľ by vrátenie tovaru alebo reklamácia prebehli bez problémov, máte šancu znova uspieť.



Oznamovacia povinnosť na Úrade pre ochranu osobných údajov


Máte či nemáte? Nuž, kvôli samotnej registrácii zákazníkov vo vašom e-shope sa tým nemusíte zaoberať. Stačí vám stiahnuť tlačivo Evidencia informačného systému osobných údajov, vyplniť ho a uschovať. Dôvod? Vyžaduje to zákon.


Kvôli registrácii kupujúcich v e-shope teda oznamovaciu povinnosť nemáte. Avšak! Ak chcete zákazníkovi posielať marketingové informácie (napr. newsletter či akcie) mali by ste sa registrovať na Úrade pre ochranu osobných údajov.



Povinné e-commerce čítanie


E-commerce legislatíva

Odporúčame vám preštudovať si legislatívu týkajúcu sa e-commerce podnikania. Hoci môže byť tento krok na ceste k vlastnému e-shopu prudko nezáživný, možno sa dozviete niečo, čo ste doposiaľ netušili.


Okrem týchto zákonov by ste si mali naštudovať aj nariadenia, ktoré sa venujú špeciálne vašej oblasti podnikania. Predávate potraviny, textílie či elektroniku? Naštudujte si povinnosti, ktoré by ste mali spĺňať.



Zoznam odporúčanej “literatúry”:



Špecifiká vášho online biznisu


Špecifiká online biznisu

Mrzí nás, že v tomto článku nemôžeme obsiahnuť všetky podrobnosti, ktoré máte v rámci predaja vašich špecifických produktov. To by ale asi tento článok nemal konca.


Napr. ak predávate textilné výrobky, ste zodpovedný za ich označovanie. Pri predaji elektronických spotrebičov ste zas povinný zobrazovať energetické údaje pred nákupom a výrobky musia byť označené energetickými štítkami.


Pokiaľ predávate potraviny, potrebujete sklad schválený Regionálnym úradom verejného zdravotníctva a dokonca by ste si mali viesť záznamy o jeho čistote. Vaši zamestnanci, ktorí prichádzajú do kontaktu s potravinami, musia mať potravinársky preukaz. Na obaloch potravín ste povinný zabezpečiť štítok s informáciami v slovenskom jazyku, ak napr. dovážate výrobky zo zahraničia. I doba reklamácie je u jednotlivých potravín odlišná. Tak, ako aj u kozmetiky. V rámci predaja kozmetiky cez e-shop ste znovu povinný zabezpečiť štítok so základnými údajmi o výrobku v slovenčine.



Musí mať e-shop registračnú pokladňu?


Povinnosti e-shopu

Mnoho majiteľov e-shopov ani nenapadnú niektoré aspekty podnikania a to sa im potom vypomstí. Napr. viete, kedy je e-shop povinný používať registračnú pokladňu?


Konkrétne v dvoch prípadoch. V prvom rade, keď rozvážate tovar a zákazník platí priamo vám alebo vašemu zamestnancovi pri prevzatí tovaru. Ak využívate poštové či kuriérske služby, pokladňu nepotrebujete. V druhom rade by ste mali mať registračnú pokladňu, keď kupujúci platí za tovar vo vašej prevádzke, či už v hotovosti alebo kartou. Ak zákazník platí za tovar vopred (kartou či prevodom na účet), pokladňa nie je nutná.


Preto si mnoho e-shopov na rozbeh volí tú ľahšiu cestu. Položte si ale otázku: Čo je dôležitejšie, vaše pohodlie alebo komfort potenciálnych zákazníkov? Myslite na to už pri rozbehu e-shopu.



PS: Chcete vedieť viac o legislatíve a pravidlách podnikania na Slovensku, prípadne o fakturácii, daniach a financiách? Dávame vám do pozornosti blog o podnikaní a účtovníctve napísaný ľudskou rečou.

percentage

Pri objednávke webu alebo e-shopu

Získavate 50% zľavu na SEO ANALÝZU alebo ANALÝZU POUŽITEĽNOSTI

Kontaktujte nás

CEO CreativeSites
Jana Zajícová, CEO
0915 215 555
Obchodné informácie
a cenové ponuky

Sales manager
Michal Mikula
0948 940 910
Obchodný zástupca
CreativeSites, s.r.o.
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Slovenská republika
Fakturačná adresa
CreativeSites, s.r.o.
Heyrovského 8
84103 Bratislava
IČO: 36662674
DIČ: 2022226448
IČ DPH: SK2022226448
Výpis z Obchodného registra
Kontaktné miesto
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Zobraziť na mape

Kontaktný formulár

close
S čím vám pomôžeme?
+421 915 215 555
Mám
záujem