Vlastný e-shop: Ako si vybrať e-shop systém, hosting či doménu

Kategórie
 
 
 
 
 
E-shop systém a funkcie

Vlastný e-shop: Ako si vybrať e-shop systém, hosting či doménu

Dostali ste sa do bodu, kedy váš e-shop naberá reálne kontúry? Je čas, aby ste mu vdýchli život. Avšak najskôr potrebujete kvalitné základy, na ktorých budú môcť stáť jeho virtuálne steny. Prezradíme vám, aké máte možnosti, na čo vám bude doména či hosting a, samozrejme, čo všetko by mal e-shop po technickej stránke spĺňať.

Na to, aby váš e-shop existoval, potrebujete v prvom rade doménu a hosting. Ako si vybrať doménu sme sa už rozprávali v článku o vašej značke. Ako však funguje hosting a kto takéto služby ponúka?

 

Vitajte vo svete domén a hostingu

Neviete, aký je rozdiel medzi hostingom a doménou, ale viete, že potrebujete obe? Doména je názov vášho webu, vďaka ktorému internetový prehliadač (napr. Chrome či Firefox) nasmeruje používateľa na vašu stránku. Hosting je priestor na serveri, odkiaľ sa načítava obsah danej stránky.


Obrázkový vtip o prehliadačoch

 

Za každú vašu doménu spravidla platíte raz ročne a suma sa nemení. V prípade hostingu - čím viac obsahu a návštevnosti na stránke máte, tým väčší priestor a výkon potrebujete, tým vyššiu sumu zvyčajne platíte.

Domény štandardne nakúpite u niektorého z registrátorov domén (napr. Webglobe – Yegon či Websupport). Vy budete vystupovať ako držiteľ domény, takže budete v podstate vlastník. Takto si viete overiť aj iných držiteľov domén, a to cez národného registrátora SK NIC. SK NIC združuje registrátorov a dohliada na slovenský doménový ekosystém. Ak máte záujem o doménu, ktorá je obsadená, no na webe nemá žiadny obsah, možno by vám ju jej držiteľ vedel predať. Spýtajte sa.

A teraz hosting. Ten si objednávate a platíte buď cez poskytovateľa hostingových služieb (môže, ale nemusí to byť rovnaká firma, cez ktorú máte doménu), alebo cez firmu, ktorá vyvíja váš web.

Profesionálna firma vám pri tvorbe e-shopu zvyčajne zabezpečí aj hosting, ktorý vám v rámci služieb pravidelne fakturuje. Hosting býva aj súčasťou riešení na prenájom, kde je už automaticky zahrnutý v mesačnom poplatku za služby.

Ak ste sa rozhodli vytvoriť si online obchod cez open source systém, budete si pravdepodobne zabezpečovať hosting samostatne. Porovnajte si ceny služieb u jednotlivých poskytovateľov domén a hostingov.

A keď už sme to načali, váš web (e-shop) môžete mať:

  • na prenájom
  • na mieru, resp. na kľúč
  • cez open source systém - zriadený samostatne
  • cez open source systém - zriadený cez firmu či freelancera

Poďme sa pozrieť, aké sú medzi nimi rozdiely.

 

E-shop na prenájom - nízke náklady a vysoké limity

E-shop na prenájom môže slúžiť ako odrazový mostík na otestovanie nápadu. Nie však ako dlhodobé riešenie. Dostanete základ, ktorý vám stačí, ak chcete predávať v malom. V určitom bode sa ale dostanete do situácie, keď budete potrebovať viac. Alebo aj menej, ak sa rozhodnete, že toto nie je cesta pre vás. Aj to sa, samozrejme, môže stať. Preto ak ste e-shopár začiatočník, mať e-shop riešenie na prenájom je úplne v poriadku.


Zapnutý notebook a nákupný košík s tovarom

 

Nespornou výhodou e-shopu na prenájom sú počiatočné náklady už od 6 eur za mesiac. Hosting je zvyčajne v cene. Žiaľ, iba v ojedinelých prípadoch k nemu dostanete aj základnú technickú podporu.

E-shop sprevádzkujete veľmi rýchlo po výbere šablóny, čo je nesporná výhoda oproti iným riešeniam. Na druhej strane vás práve táto rýchlosť spustenia môže obmedzovať v grafickej prezentácii (na výber sú iba šablóny, ktoré často pôsobia genericky), vo funkcionalite i v počte nahodených produktov. E-shop na prenájom má jasné limity. V prípade lacnejších riešení tak môže byť vedľajším efektom aj nedôvera potenciálnych návštevníkov a nižšia návštevnosť.

E-shopy na mieru a open source riešenia sú výrazne flexibilnejšie. Podľa toho, s kým spolupracujete, si vytvorenie pekného a funkčného e-shopu bude vyžadovať minimum až maximum vášho úsilia.

 

Open Source po svojom - čas a chuť si riešiť veci sám

Máte hromadu času, ste technicky zdatný a máte chuť si všetko riešiť sám? Tak potom vám open source ako Woocomerce od WordPressu, Magento, Prestashop alebo iné… padnú úplne vhod.


Notebook na pracovnom stole a otvorené textové editory s kódmi

 

E-shop cez open source patrí medzi lacnejšie riešenia. No nič na tomto svete nie je tak úplne zadarmo. Platíte si napríklad hosting. Následne máte možnosť sa rozhodnúť - šablóna zdarma vs. za poplatok. Nezabúdajme, že grafika by mala byť nielen pekná, ale aj funkčná, t.j. UX (user experience) prívetivá, aby zákazníka priviedla k nákupu, nielen pozdravila pri vstupe. Väčšina platených šablón má lepšie UX než tie zdarma. No určite existujú aj výnimky.

To isté platí pri funkciách. Niektoré pluginy (funkcie) sú zdarma, iné stoja desiatky či stovky eur. Cena veľmi závisí od systému, pre ktorý sa rozhodnete.

Bezpečnosť open source systémov je zložitejšia a často preberaná téma. Nejde iba o samotný systém, ale aj o moduly a témy (grafiku webu), ktoré často tvoria jednotlivci a nie celý tím vývojárov. Preto predstavuje otvorený kód príležitosť, ako nájsť chyby. Potom je to už len na charaktere programátora, ktorý sa k tým chybám dostane - buď ich opraví, alebo zneužije. Ale naspäť k tvorbe e-shopu.

Chcete si niečo doprogramovať alebo nadizajnovať? Musíte nájsť človeka, ktorý sa vyzná v danom systéme a urobí vám custom úpravy za rozumné peniaze a podľa vašich predstáv. Alebo si to spravíte sami.

Máte technický problém s funkcionalitou, s prepojením na platobnú bránu, dopravnú spoločnosť či ekonomický softvér? V tomto prípade neexistuje človek, komu by ste mohli sfleku zavolať a dostať priamu odpoveď, prípadne niekto, kto by problém rovno vyriešil za vás. Pokiaľ na to, samozrejme, nemáte firmu/freelancera - k takému riešeniu sa čoskoro dostaneme. V tomto smere našťastie ešte existujú verejné fóra, kde sa po istom čase dopátrate k odpovediam.

Nie každému ale vyhovuje tento spôsob podnikania, pri ktorom musíte riešiť oveľa dôležitejšie veci. Čo také? Predsa PREVÁDZKOVANIE CELÉHO E-SHOPU a marketing. Preto je tu ešte možnosť, že si dáte vyrobiť takýto e-shop cez firmu alebo technicky zdatného jedinca.

 

Open Source cez firmu - čiastočne na mieru

Mnoho firiem alebo freelancerov (podnikateľov na voľnej nohe) vytvára e-shopy cez externé open source systémy. Ak chcete ušetriť, ale zároveň potrebujete pomoc, môžete si dať vyhotoviť e-shop od nich.


Notebook s grafmi a kódmi, na ktorom pracujú traja miniatúrni ľudia

 

Platí väčšina toho, čo v predošlom scenári, až na to, že máte viac pomocných rúk. A tie nikdy nie sú na škodu. Niečo nefunguje? Opraví to niekto iný. Tvorcovia open source e-shopov štandardne poskytujú technický support. Nemusíte zdĺhavo hľadať odpovede na fórach, pretože štandardne je firma alebo freelancer odborníkom na daný systém (jedine, že by nebol - to spoznáte na referenciách danej firmy).

Takéto firmy môžu vytvárať a pretvárať grafické šablóny, aby ich prispôsobili vašim potrebám. Taktiež vyvíjajú vlastné pluginy, čo sú v podstate funkcie na mieru pre ich klientov. Preto sa toto riešenie dosť podobá na tvorbu e-shopov na mieru. V čom je podstatný rozdiel?

Napriek tomu, že vyvíjajú pluginy a moduly, nevyvíjajú samotný systém. Nemajú nad ním plnú kontrolu. Takže, keď vyjde jeho nová verzia alebo akákoľvek aktualizácia a vy budete chcieť používať najaktuálnejšiu verziu, musia okamžite absorbovať všetky novinky a následne tomu prispôsobiť množstvo funkcií, ktoré už raz pre vás vytvorili. A kto to zaplatí? V drvivej väčšine vy. Iba ak by ste už o dané moduly nemali záujem.

Pri prvom stretnutí vám odporúčame zistiť minimálne: Na akej platforme tvoria? Čo všetko máte v balíku služieb? Dá sa prepojiť internetový obchod s informačnými systémami, ako sú skladové, fakturačné či logistické, prípadne s nejakými marketingovými nástrojmi?

V neposlednom rade si zistite, ako funguje administrácia e-shopu. Je dostatočne intuitívna? Správa celého e-shopu externou firmou je veľmi nákladná záležitosť. Úprava jednotlivých produktov a skladu, akákoľvek zmena textu, nahodenie obrázku, zmena v spôsoboch dopravy či platieb a pod. Toto všetko sa na vašom webe mení v čase. Pravdepodobne si zvolíte človeka - vášho zamestnanca, ktorý bude fungovať ako správca. Bude sa mu v systéme dobre pracovať alebo strávi hodiny nad jednoduchou úpravou?

 

E-shop na mieru - vyššie náklady, e-shop bez limitov

Oproti open source systémom je základom týchto e-shopov platforma s uzavretým zdrojovým kódom, kam majú prístup iba vývojári danej firmy. Celý systém nielen strážia vo dne, v noci, ale taktiež ho kontinuálne vyvíjajú - vylepšujú a zrýchľujú. Majú plnú kontrolu nad aktualizáciami (keďže ich sami vytvárajú), nad všetkými integrovanými funkciami, prepojeniami a o všetkých novinkách vás informujú. Celú tvorbu e-shopu teda rieši firma, v ktorej je množstvo špecialistov na rôzne oblasti. Nie je v silách jednotlivca zvládnuť takúto platformu a rôznorodosť situácií, ktoré môžu časom vznikať.


Interakcia zákazníka s e-shopom

 

Prídete zo zadaním a odborníci z firmy vám poradia takmer so všetkým. A dajú veci do pohybu. Suma za e-shop sa v tomto prípade vyšplhá na niekoľko tisíc a pokojne aj niekoľko desiatok tisíc. Samozrejme, závisí od toho, čo všetko potrebujete. No keď si to porovnáte s cenou za vybudovanie skutočnej kamennej predajne, budú náklady na e-shop určite nižšie. V prípade firiem s vlastným e-shop systémom platíte hosting danej firme, ktorá má spravidla vlastné servery.

Štandardne vám pri takomto internetovom obchode vyhotovia grafiku na mieru podľa moderných UX štandardov. Responzivita je samozrejmosť. Naprogramujú vám základné aj špeciálne funkcie. Poradia so SEO - optimalizáciou pre vyhľadávače, prípadne poskytnú i online marketingové služby. Štandardom by mala byť aj zákaznícka podpora, a to i po spustení e-shopu.

Na čo sa pozerať pri výbere dodávateľa e-shop riešenia? Prečítajte si referencie na Googli i na Facebooku. Sú dôveryhodnejšie než tie, ktoré majú na webe. Nezabúdajte, že pár zlých referencií ešte nemusí znamenať, že daná firma je neprofesionálna. Každý robí chyby, preto pravdepodobne nenájdete dokonalú firmu. Dôležité je na stretnutí sledovať odbornosť a ochotu človeka, s ktorým sa rozprávate. Zvyčajne sa odráža v práci celej firmy. Pozrite si aj projekty, ktoré robili. Profi firmy majú aj klientov, o ktorých ste už určite počuli.

 

Funkcie kvalitného e-shop riešenia:

  • Komplexná správa zákazníkov - mali by ste mať k dispozícii možnosť sledovať a upravovať údaje ku každému zákazníkovi, jeho nákupy, ale aj vedieť urobiť nákup zaňho. Hromadný export zákazníkov vám zrýchli a uľahčí prácu s e-shopom.
  • Generovanie faktúr a jednoduché skladové hospodárstvo - na začiatku nebýva všetko automatizované, preto je dôležité, aby ste základné úkony vedeli spracovať už v e-shop systéme.
  • Prepojenie s informačným systémom (IS) - keď príde čas, budete potrebovať čiastočnú alebo úplnú automatizáciu. Preto je dôležité, aby sa váš e-shop dal prepojiť s ekonomickým softvérom, logistickou spoločnosťou či skladovým systémom. Ideálne by mal byť systém natoľko flexibilný, že ho budete vedieť prepojiť s akýmkoľvek IS tretej strany. Úplne najlepšie je, keď e-shop systém poskytuje vlastné web API.
  • Komplexné nastavenie spôsobov dopravy a platby - elegantné a rýchle nastavenie dopravy a platieb by malo byť súčasťou každej e-shop platformy.
  • Rýchla implementácia platobných brán - niekoľko platobných metód v rámci platobnej brány zvyšuje komfort zákazníka pri nákupe, či už chce zaplatiť kartou, okamžitou online platbou alebo iným spôsobom. Vám na druhej strane urýchľuje prijímanie platieb, takže je to win-win situácia.
  • Tvorba zľavových kupónov a akciové ceny - nesmieme zabúdať ani na najúčinnejšiu marketingovú stratégiu na slovenskom trhu - zľavy. Preto je tvorba kupónov integrovaná už priamo v systéme efektívneho riešenia.
  • Exporty pre cenové porovnávače - a keď už sme pri tých cenách… Kde hľadajú slováci produkty v najlepšej cene? Predsa na Heureke, Pricemanii atď. Takýto export však nie je štandardom pre každý e-shop systém.
  • Cross-selling a up-selling funkcie - do e-shopu viete doplniť moduly, ktoré podporujú predaj už pri nákupe. Napr. súvisiace produkty sa zobrazia buď v detaile produktu, alebo priamo v košíku, taktiež môžete produkty predávať ako sety, takže si ich zákazník vie kúpiť oddelene, ale i spolu.
  • GDPR optimalizácia - systém by mal byť pripravený čeliť novým nariadeniam a legislatíve, ako v prípade GDPR.
     

Niekoľko funkcií, ktoré zlepšujú UX:

  • Responzívny dizajn - nie je to tak celkom funkcia, ale patrí k zlepšovaniu používateľského zážitku. Už ste nakupovali cez mobil v e-shope, ktorý nebol responzívny? Nie. Pretože ste ho hneď po zobrazení zatvorili. Responzivita by mala byť samozrejmosťou.
  • AJAX vyhľadávanie - funguje tak, že po zadaní troch písmen sa vypíšu návrhy produktov, ktoré asi človek hľadá. Efektívne a rýchle vyhľadávanie v e-shope je jednou z najdôležitejších funkcií. Urýchľuje celý nákup.
  • Výsuvný AJAX košík - vďaka nemu môže zákazník nakupovať na podstránke, kde sa aktuálne nachádza (v konkrétnej kategórii produktov), a zároveň si flexibilne upravuje položky v košíku, ktorý sa mu zobrazí vždy po prejdení myšou nad ikonku.
  • Jednostránková pokladňa - ďalšie zjednodušenie nákupného procesu. Zákazník sa nemusí preklikávať cez X podstránok, ale všetky údaje vypíše a prehľadne vidí v jednostránkovej pokladni. Táto funkcia zvyšuje vaše konverzie až o 20 %.

 

Stále sa pýtate, aký e-shop sa oplatí? Taký, ktorý vám bude vyhovovať a ktorý si môžete finančne dovoliť. Taký, ktorý bude spĺňať vyššie uvedené požiadavky a ešte omnoho viac. Taký, čo je bezpečný, spoľahlivý a flexibilný. Taký, pri ktorom sa nebudete stresovať a celé dni hľadať odpovede, ale zavoláte “priateľovi na telefóne”. Presne ako v Milionárovi. :)

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia