Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

4 kroky, ako začať s e-mail marketingom

Posielate zákazníkom newsletter? Ak nie, pravdepodobne prichádzate o značný zisk. Ak už využívate e-mail marketing, ste si istý, že neposielate priveľa alebo naopak primálo newslettrov? Niektoré firmy majú zlozvyk úplne vynechať základné e-maily o zákazníkovej objednávke. Zato na druhej strane ho bombardujú reklamným spamom. Ako na inteligentný e-mail marketing? Ukážeme vám 4 jednoduché kroky, ako začať.

Zákaznícka podpora1. Vybudujte si databázu kontaktov

Pokiaľ chcete, aby sa váš biznis rozvíjal dlhodobo, jednou z top priorít by malo byť práve budovanie databázy kontaktov. Ako na zber e-mailových adries? Keďže v Zlatých stránkach by ste ich ťažko hľadali, mali by ste motivovať ľudí, aby vám dobrovoľne zanechali svoju e-mail adresu.

Základ databázy budú tvoriť vaši registrovaní zákazníci, ktorí už u vás nakúpili. Ak ste naplnili ich očakávania, je veľmi pravdepodobné, že v budúcnosti nákup zopakujú. Už ich len treba postrčiť správnym smerom. V prípade reklamných e-mailov však potrebujete súhlas odberateľov so zasielaním. Na to pozor.

Ďalšie e-maily získavate napríklad prostredníctvom sekcie Blog, Novinky, Akcie a pod. Nezabudnite na užitočné políčko pre odber newslettra alebo noviniek. Dajte návštevníkom jasne najavo, prečo sa im odber newslettra oplatí. Pokiaľ sa im bude obsah vašej stránky páčiť, množstvo e-mailov porastie. Samozrejme, musí byť zaujímavý a mať pridanú hodnotu. Vzdelávajte. Rozosmievajte. Ukážte zákazníkovi niečo fascinujúce a bude vám zobať z ruky.

Okienko pre zanechanie e-mailovej adresy môžete dať zákazníkovi do pozornosti buď štandardne vo footeri webu, alebo na konci blogu či článku, alebo nejakým špeciálnym bannerom či vyskakovacím oknom. Nechcete používateľa otravovať vyskakovacím oknom? Využite koleso štastia! Návštevník si môže vytočiť zľavu alebo darček. A na to, aby si výhru vybral vám zanechá svoju e-mailovú adresu. Výhra pre obe strany.

 

Zákaznícka podpora2. Pošlite e-mail tomu správnemu človeku

Myslíte si, že sú všetci vaši odberatelia newslettru a zákazníci rovnakí? Hodili by ste ich všetkých do jedného vreca? V tom prípade by ste okamžite mali prestať podnikať. Sú medzi nimi isté podobnosti, ale nemali by ste všetkým posielať rovnaké e-maily. Každá skupina potrebuje iné stimuly, aby nakúpila.

Základnú segmentáciu urobíte jednoducho:

  • sú tu potenciálni zákazníci, ktorí ešte vôbec nenakúpili (mimochodom to je najnáročnejšie publikum)
  • čerství zákazníci, ktorí práve nakúpili - v prípade pozitívnej skúsenosti je pravdepodobné, že budú otvorení vašim e-mailom
  • lojálni zákazníci, ktorí nakupujú pravidelne, sú váš najväčší poklad a pravidelne vás sledujú
  • starší zákazníci, ktorí už dlhšie nenakúpili, sú zase úplne iná kategória, kde musíte byť obzvlášť kreatívny

Svojich zákazníkov môžete rozdeliť tiež na základe toho, čo nakupujú, aké kategórie produktov ich zaujímajú, čo vyhľadávajú a pod.

 

Funkcie na mieru3. Využite ten správny nástroj

Nástroj na posielanie hromadných e-mailov si najskôr vyskúšajte, než ho začnete používať. Ako pomôcka vám poslúži, keď sa sami seba opýtate:

  • Dajú sa vám pohodlne upravovať šablóny e-mailov? Prípadne si ich viete vytvárať aj sami?
  • Viete si prostredníctvom tohoto nástroja segmentovať zákaznícke skupiny?
  • Vie nástroj vytvoriť detailné a zrozumiteľné štatistiky?
  • Koľko e-mailov plánujete posielať a koľko to bude stáť?

Takto si budete vedieť vybrať tú službu, ktorá vám najviac vyhovuje. Veľmi populárny je MailChimp. Jeho verzia zdarma zahŕňa 2 000 odberateľov a 12 000 e-mailových správ za mesiac. Celkom jednoducho sa používa. Na výber máte, samozrejme, aj iné služby ako Aweber, GetResponse, BenchmarkEmail alebo službu MadMimi. Avšak človek, ktorý nevie po anglicky, sa natrápi.

Existujú však aj slovenské, prípadne české, riešenia pre e-mail marketing. Vyskúšať môžete slovenský Hormadnymail.sk, Mailkit.eu či české platformy na posielanie e-mailov, ako sú Smartemailing.cz, Ecomail.cz alebo Digitalny-obchodnik.cz. Ale platí to, čo sme povedali na začiatku, najlepšie je vyskúšať si nástroj na vlastnej koži.

 

Dizajn na mieru4. Vystihnite ten správny čas

Kedy posielať newsletter? Na tom až tak nezáleží. V pondelok však majú ľudia plné schránky a v piatok sa už nikomu nič čítať nechce. Takže si vyberte. Najlepší deň a čas zistíte iba testovaním. Výhodou je, že v e-mailovej schránke má vaša správa dlhšiu životnosť než obyčajný post na sociálnych sieťach. Čiže je tu reálna šanca, že si ho váš odberateľ prečíta aj po pár dňoch od odoslania.

Na mieste je však skôr otázka - ako často? A odpoveď: Nespamujte. Správny počet neexistuje, ale skúste sa opýtať sami seba: Koľko e-mailov za mesiac alebo za týždeň by vás otravovalo? Prípadne sa opýtajte svojho publika. Dôležité je pritom striedať rôzne typy obsahu, o ktorých si povieme nabudúce.

Pokiaľ sa rozhodnete posielať nejakú sekvenciu e-mailov, napr. nejaký tip na každý deň, týždeň či mesiac, poslúži vám super vec - autoresponder. Čo to je? Autoresponder posiela vaše e-maily podľa poradia a frekvencie, ktorú mu nastavíte. Jednoducho si pripravíte obsah, načasujete ho a funkcia autoresponder sa postará o odoslanie v ten správny čas. To znamená, že ak sa jeden človek prihlásil do newslettra v júli a druhý v auguste, chodia im rovnaké e-maily v rôzny čas. Prídu im pekne v poradí, v akom ste si to naplánovali.

A čo s obsahom newslettrov? To je už ďalší príbeh, ktorý vám rozpovieme niekedy nabudúce. :)

 

 

Ešte Nemám e-shop

ako založiť e-shop

Chcem EXPANDOVAŤ

Vstúpiť na nové trhy

ÚspešnéCASE STUDIES

Pozrieť case studies

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia