Marketingová komunikácia v čase koronakrízy
Od začiatku roka 2020 sa niektoré trendy oblasti marketingu zmenili. A to nielen v priamej alebo nepriamej reakcii na ochorenie COVID-19. Čo ale teraz ako marketéri môžeme urobiť, je pozerať sa vpred a upokojiť rozrušených zákazníkov.
Majiteľov e-shopov môžeme povzbudiť, aby v tomto období častejšie ako bežne svojim zákazníkom komunikovali jasné, stručné a aktuálne správy. V našom blogovom článku vám ponúkneme krátky návod.
Keď máte ako firma jasno v tom, že chcete pokračovať v podnikaní a tiež viete, akou formou, treba o tom informovať zákazníkov a prehovoriť k nim. Tu je zopár základných bodov, čo by ste mali urobiť:
Uistite zákazníkov, že ďalej fungujete
Niektorí podnikatelia z dôvodu poklesu tržieb zatvorili prevádzky. Ak sa vám podarilo situáciu ustáť, dajte o tom vedieť i svojim zákazníkom. Prvý krok je umiestniť aktuálne informácie na vašej webstránke. Nevynechajte žiadne miesto - informujte na domovskej stránke, v sekcii Doprava a platba, na podstránke so zoznamom predajní či v pokladni.
Komunikovať, že ste pre svojich zákazníkov ostali dostupní online, či priamo vo vašej prevádzke, môžete aj na sociálnych sieťach či newsletterom. Viac informácii k tomuto bodu nájdete v našom publikovanom článku “Buďte inšpiratívni i v čase pandémie”.
Informujte zákazníkov o zmenách, ktoré nastali
Ak máte aj kamenný obchod, prevádzku či výdajné miesto, informujte zákazníkov o dôležitých zmenách. Ako napríklad - aké opatrenia a vylepšenia ste zaviedli počas koronakrízy. Chcete svojich zákazníkov nielen chrániť, ale i prispôsobiť servis ich potrebám. Budťe nielen ohľaduplný, ale i vynaliezavý podnikateľ: každá kríza znamená nové príležitosti.
Ak ste napr. zriadili výdajné miesto, informujte zákazníkov o novozavedených pravidlách. V záujme ochrany zdravia musia napr. nosiť napr. rúška, rukavice, mať vlastné pero, dodržiavať rozostupy. Umožnite tiež dohodnúť sa na návšteve vopred (napr. telefonicky) v konkrétnom čase, aby sa minimalizovala možnosť kontaktu s inými ľuďmi.
Ak ste pripravili vlastné auto a vlastného šoféra, ktorý sa vám postará o rozvoz tovaru, bude to určite vítaná informácia pre zákazníkov.
Uistite zákazníkov aj v tom, čo sa nezmenilo
Vaši zákazníci, tak ako väčšina ľudí, sledujú dennodenne množstvo informácii o rôznych zmenách a nariadeniach. Určite ich poteší informácia o tom, čo ostalo nezmenené a s čím môžu z vašej strany aj naďalej počítať. Je dôležité sa v komunikácii zamerať na pozitívny, upokojujúci spôsob zdieľania informácii. Všetci predsa túžime, aby svet fungoval tak, ako sme zvyknutí - a tak sa chytáme každého náznaku stability a návratu do bežnej prevádzky.
Komunikujte opatrne
Narábajte so súčasnou citlivou situáciou v rukavičkách. Nesnažte sa ju využiť na obnovenie svojich starých obchodných kontaktov. Nebuďte dojem, že sa na tejto kríze snažíte profitovať. Dôležité je byť empatický a vyhnúť sa nevhodnému vtipkovaniu. Iste sa nájdu mnohí, ktorí počas krizy utrpeli materiálnu či inú stratu.
V týchto časoch je dôležité k akejkoľvek komunikácii pristupovať citlivo. Okrem strachu o svoje zdravie a zdravie blízkych musia vaši zákazníci čeliť ekonomickým výzvam. Popri tom sme všetci vystavení množstvu rýchlo sa meniacich informácií, až pomaly strácame prehľad v tom, čomu môžeme veriť. Na tento aspekt treba myslieť nielen pri marketingovej komunikácii a tvorbe obsahu.
Zastavte reklamy, ktoré v súčasnosti nie sú relevantné
Tento bod netreba bližšie rozoberať. Pokiaľ máte spustené reklamy, ktoré by mohli vyznievať kontroverzne, či až nevhodne, radšej ich zastavte. Zamerajte sa na tie reklamy, ktoré sú svojím kontextom vyhovujúce a fungovali aj doteraz. Prípadne pripravte aj nové reklamy s vhodným kontextom k aktuálnej situácii.
Určite neodporúčame úplne vypnúť reklamy a zmiznúť zákazníkom z očí. Ľudia neustále čosi vyhľadávajú a predpokladá sa, že cena za kliknutie (v rámci PPC reklamy) by mala dokonca klesať. Pre vás to znamená možnosť získať nového zákazníka za menej peňazí.
Aktualizujte profily na sociálnych sieťach
V Google My Business by ste mali bezodkladne upraviť informácie o otváracích hodinách prevádzok. Môžete k nim tiež doplniť aktuálne firemné informácie ozrejmujúce vašim zákazníkom spôsob fungovania. Google aj sám plošne mení stav prevádzok na zatvorené vychádzajúc z miestnych nariadení - všimnite si, že pri mnohých nájdete stav “Dočasne zatvorené”.
Nezabudnite tiež aktualizovať informácie vo vašich profiloch na sociálnych sieťach, ako napr. otváracie hodiny na facebookovej stránke. Môžete upraviť aj časť “O firme” a napísať krátky text o tom, ako momentálne fungujete, o tom, ako situáciu vnímate, čo nové ste si pripravili pre svojich zákazníkov.
Ešte Nemám e-shop |
Už Mám e-shop |
Ako ZVÝŠIŤ predaje |