Kategórie
 
 
 
 
 
 
UX & dizajn

Slabá použiteľnosť webu či e-shopu? Takto ju zlepšíte

V článku 7 zákonov SEO, ktoré by ste mali ovládať, sme sa venovali hlavne tomu, ako sa skamarátiť s Googlom a jeho robotmi. Vďaka nim môžete očakávať, že na váš web prídu aj reálni návštevníci. Ale čo urobiť preto, aby na vašom webe ostali, porozhliadli sa a dokonca u vás nakúpili?

Dobrá použiteľnosť webuAk bude váš web alebo e-shop „user friendly“ - priateľský pre používateľov, zvýši to pravdepodobnosť konverzie. Čo to znamená? Je dôležité urobiť váš web prehľadný, intuitívny, skrátka „dobre použiteľný“, aby sa váš potenciálny zákazník neotočil a nešiel nakúpiť do susedného e-shopu. Ukážeme si, ako na to.

V prvom rade si musíte uvedomiť, že klasický používateľ internetu je veľmi náročný. Chce čo najviac dostupných informácií v čo najjasnejšom podaní a za čo najkratší čas. Nechce sa mu rozmýšľať a nebodaj ešte niečo offline prerátavať. Ukážte mu cestu. Áno, znie to ako slogan nejakej sekty, ale pokiaľ neprevediete používateľa web stránkou vy, kto teda? Bude sa cítiť, ako pri prvej návšteve v IKEA. Stratený.

Návštevník by mal intuitívne vedieť, kam kliknúť ďalej. Musí mu byť jasné, čo robiť na každej jednej podstránke webu či e-shopu. Preto mu vytvorte cestičky, ako sa dostane k cieľu, ktorý si prajete - nech už je ním nákup, vyplnenie formulára alebo obyčajné zanechanie e-mailu.

Pozrieme sa na pár pravidiel, pri ktorých nie je veľa priestoru pre kreativitu. Sú určité prvky, ktoré hľadá 99,7% návštevníkov na rovnakom mieste. V týchto určitých prípadoch nie je veľmi priestor pre experimenty.

 

Cieľom je konverziaWebové stálice: kontakt, menu, vyhľadávanie a iné

Pozrite sa na základy, ktoré pri tvorbe webov a e-shopov dodržiavame my i ďalší odborníci na oblasť tvorby e-shopov a web stránok. Napríklad umiestnenie kontaktu. Kde by ste ho intuitívne hľadali vy? Vpravo hore? Ako každý. Preto ho umiestňujeme kontakt na viditeľné miesto do hlavičky, do menu a radšej ešte aj do päty stránky. A kde na webe hľadáte logo spoločnosti? Vľavo hore? Presne tak. V tomto prípade je ešte prípustné jedno nie úplne tradičné umiestnenie, a to hore v strede.

Taktiež si každý na internete zvykol na horizontálne hlavné menu umiestnené v hornej časti stránky. Pričom návštevník by ho mal vidieť v každom okamihu prehliadania, aby sa pohodlne preklikol, kam len potrebuje. Platí to aj pre košík v prípade e-shopov. Keď sa človek dostane na novú podstránku, mal by hneď vedieť, kam sa dostal. Preto odporúčame nastaviť nadpis pre každú podstránku. Všetko vytvárame tak, aby zákazník nemusel veľmi premýšľať, ale intuintívne postupoval až k nákupu služby alebo produktu.

Predstavme si, že návštevník nenašiel, čo hľadal. Alebo už dokonca prišiel na stránku s konkrétnym cieľom a nemá chuť sa komplikovane preklikávať. Čo urobí? Hľadá políčko pre vyhľadávanie buď hore v hlavičke eshopu, alebo naľavo nad kategóriami produktov v prípade e-shopu. Každopádne by ho mal vidieť na každej podstránke, ideálne hneď, ako pristane na vašom webe. Označíme ho slovom alebo ikonkou lupy. Čím komplikovanejší je web alebo e-shop, tým sofistikovanejšie a viditeľnejšie vyhľadávanie by sme mali zabezpečiť.

Klikateľné miesta na celom webe viditeľne označujeme. Patria k nim aj buttony alebo tlačidlá. Tlačidlo musí byť farebne a tvarovo odlíšené od textu. Ideálne s krásnou akčnou výzvou pre návštevníka! Čo sa týka textu, viete, že ak vidíte v texte podčiarknutý jemne sfarbený text, intuitívne máte chuť naň kliknúť. Pokiaľ naň kliknete a nič sa neudeje, zneistiete.

 

Zvýšenie predajaAko vyladiť home page

Čo by mala obsahovať každá kvalitná home page? V prvom rade prehľadné informácie, čo sa na stránke nachádza, a tiež priamy preklik na cieľ, kam chceme návštevníka dostať. Má to byť hlavná a najviditeľnejšia výzva na celej hlavnej stránke. V prípade online obchodov je pre prehľadnosť ideálne použiť výsuvné menu, v ktorom sú prehľadne rozčelené kategórie produktov. Zákazník tak rýchlo nájde to, čo hľadá.

Hlavná stránka je perfektná pre komunikáciu hlavných benefitov. Prečo si má človek kúpiť váš produkt alebo službu? Čím sa líšite od konkurencie? Všetky tieto benefity zákazníkovi zvýraznime graficky príťažlivou formou. Okrem toho mu musíme jednoducho a názorne vysvetliť, ako funguje nákupný proces.

Máte zálusk na povinnú registráciu? Nie je férové nútiť zákazníka k registrácii. Skúste radšej pozitívnu motiváciu a vysvetlite mu, že sa mu registrovať naozaj oplatí. Pričom sa následne vyhnite zložitému overovaniu totožnosti a antispamu. Ľahko by sa mohol nahnevať a ujsť do susedného online obchodu. A my ho predsa chceme mať len pre seba.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia