Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

3 spôsoby personalizácie, ktorými zvýšite zisky vášho e-shopu

Najskôr jednoduchý príklad, ako to nemá vyzerať: Predstavte si, že máte e-shop s oblečením a robíte výpredaj. Vybrali ste si TOP 10 položiek a poslali ste ich všetkým vašim zákazníkom pomocou newslettra. A tak Pavol dostal do e-mailovej schránky reklamu na pár zľavnených podprseniek a Jana dostala ponuku na akciové pánske tepláky. Na prvý pohľad žiadna katastrofa. Ale ak by ste im poslali iba relevantné produkty, pravdepodobnosť nákupu by bola jednoznačne vyššia. Tak už viete, prečo by ste mali využívať personalizovaný marketing?

Majster personalizácieInšpirujte sa od majstra personalizácie

Dvaja ľudia, rovnaký prehliadač, avšak rozličné výsledky. Áno, máme na mysli Google, ktorý prispôsobuje výsledky vyhľadávania podľa toho, kde sa nachádzate, aké informácie vyhľadávate, na ktoré odkazy ste v minulosti klikli, aké videá ste sledovali. Google vie, kde pracujete aj kde bývate. Optimalizuje vám trasu z práce domov podľa dopravnej situácie. Vie, či máte rodinu, domáce zviera alebo žijete sám. Vie, či a kam sa chystáte na dovolenku. Pozná vaše svetlé i temné stránky.

Všetky tieto informácie sa snaží pretaviť vo váš, ale aj v jeho prospech. Vy sa nemusíte prehrabávať v hromade irelevantných odkazov, ktoré vás nezaujímajú, a on vám na oplátku okrem personalizovaného obsahu zobrazí i reklamu na mieru. Výhra pre obe strany. Hoci nie ste gigant ako Google, aj vy viete personalizovať váš e-shop i celú komunikáciu na mieru jednotlivým zákazníkom. Ako?

 

Personalizované e-maily a newslettre1. Personalizované e-maily a newslettre

Úplná maličkosť ako oslovenie vie úplne zmeniť štýl e-mailovej komunikácie. Ktorý e‑mail by vás potešil viac? Ten, v ktorom vás firma osloví “Vážený zákazník”, alebo ten s oslovením “Milý p. Novák” či “Milý Peter”? Samozrejme, za predpokladu, že sa voláte Peter Novák. :) Pokiaľ chcete pôsobiť veľmi seriózne, tak oslovujte ľudí priezviskom. Ale ľudia vo všeobecnosti reagujú dobre na priateľské oslovenie krstným menom.

Tento “trik” s oslovením stále používa prekvapivo málo webov, ale spôsobí veľký rozdiel, či už posielate zákazníkovi informačné e-maily o jeho objednávke, alebo sa snažíte vytvoriť newsletter. V prípade, že neviete, kde začať, prečítajte si náš článok o základoch e-mail marketingu.

Ďalším spôsobom, ako personalizovať komunikáciu je, že si spomeniete na vášho zákazníka v jeho špeciálny deň. Zagratulujte mu k jeho meninám či narodeninám, ku dňu žien či dňu otcov. Bude sa tak cítiť výnimočne a ak mu k tomu prihodíte aj zaujímavú zľavu, možno ho práve tento e-mail nakopne k nákupu.

Ako ste na úvodnom príklade videli, oplatí sa vám personalizovať aj ponuky akciových produktov, ktoré posielate zákazníkom. Vychádzajte jednoducho z ich minulých nákupov. Napríklad, ak by ste mali e-shop s knihami, každý z vašich zákazníkov bude mať určité čitateľské preferencie. Niekto nakupuje iba beletriu, iný odbornú literatúru, ďalší iba kuchárske knihy. Určite sa nájdu aj takí, ktorí čítajú knihy iba od jedného autora. Vy ich nákupné správanie viete identifikovať a poslať im ponuku presne na mieru.

A v neposlednom rade zákazníkovi pripomeňte nedokončený nákup. Z času na čas sa aj vám stane, že vás vyrušia a nestihnete dokončiť nákup v online obchode. Na sporáku vám kypí polievka, zvoní zvonček pri dverách alebo vám vypadne pripojenie. Preto treba byť pripravený, ak by sa to stalo aj vášmu potenciálnemu zákazníkovi. Vo vašom internetovom obchode viete zbierať dáta už od momentu, keď človek zadá svoj e-mail do pokladne. Nemusí byť pritom ani registrovaný. Po určitom časovom intervale mu v prípade nedokončeného nákupu viete poslať celý obsah košíka s výzvou na dokončenie nákupu. Zákazník je rád, že ste sa mu pripomenuli a zároveň ste mu ušetrili čas. V opačnom prípade by bol namrzený, že musí celý proces opakovať, ak by sa k nemu vôbec vrátil.

Okrem e-mailov však viete využiť personalizáciu aj priamo v dizajne e-shopu.

 

Personalizovaný obsah a dizajn2. Personalizovaný dizajn e-shopu

Pýtate sa, ako je to vôbec možné? Veď keď je u vás človek prvýkrát, vôbec ho nepoznáte. Nuž, neviete síce, čo kúpi, ale viete, aké produkty si prezerá. A práve to je miesto, kde mu viete našepkať.

Detail produktu je podceňovaný reklamný priestor. Je dôležité, samozrejme, aby vynikli hlavné informácie a tlačidlo “Kúpiť”, ale nižšie sa vždy nájde priestor napr. pre príbuzné produkty. Čiže ak si návštevník prezerá zimnú bundu, ukážete mu tiež čiapku, šál či rukavice. Ak si pozerá nový mobil, viete mu ponúknuť kryt na telefón, slúchadlá alebo nabíjačku.

V detaile produktu viete návštevníkovi tiež dať odporúčania na tovar, ktorý si kúpili iní zákazníci spolu s daným produktom, ktorý si práve prezerá. Toto odporúčanie je založené na predpoklade, že títo zákazníci majú spoločné preferencie.

Personalizácia je trendom, ktorý neustúpi. Prečo aj, keď vytvára vyššie zisky a spokojnejších zákazníkov.

 

Personalizovaná reklama3. Personalizovaná reklama alebo remarketing

Dnes je už aj reklama prispôsobovaná na mieru, a to pomocou remarketingu. Remarketingové kampane sú založené na nenápadnom “prenasledovaní” návštevníkov vašej stránky reklamným bannerom. Už sa aj vám stalo, že sa vám napr. na Facebooku či inom webe zobrazil banner produktu, ktorý ste si len pred malou chvíľou prezerali niekde inde? Tak to je remarketingová kampaň.

Hovoríte si, to je všetko krásne, ale s niektorými technickými vecami nebudem vedieť pohnúť? Obráťte sa na nás a preberieme vaše možnosti.

A čo ak sa na celú personalizáciu vykašlete? Budete jednoducho posielať zákazníkom neosobné e-maily a irelevantné informácie. Nuž, môže sa stať, že odberatelia vám budú ubúdať. Zákazníci nebudú motivovaní k nákupu. Zisky nebudú stúpať. Tak, čo? Ste pripravený to risknúť?

 

 

Ešte Nemám e-shop

ako založiť e-shop

Mám e-shop

Ako vylepšiť e-shop

Ako ZVÝŠIŤ predaje

online marketing

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia