Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

SEO pre e-shopy: Na čo by ste sa mali zamerať?

SEO, čiže search engine optimization - optimalizácia (webov a e-shopov) pre vyhľadávače je v súčasnosti už pomerne známa vec. Napriek tomu, že je potrebné na SEO myslieť od počiatku vzniku vášho projektu, mnohí majitelia e-shopov odkladajú SEO na “potom”, až vyriešia tisíc iných, dôležitejších vecí. My vám však ukážeme, prečo je SEO dôležité už od začiatku, a čo by ste mali robiť nielen pri vzniku e-shopu, ale aj následne, po uvedení e-shopu do prevádzky.

SEO pre e-shopy

Prečo potrebujete SEO

V súčasnosti sa už bez SEO v e-commerce svete nepohnete. Správne optimalizovaný e-shop tak bude symbiózou aj pre vašich zákazníkov aj pre vyhľadávače. Zároveň, pokiaľ sú schopní vaši zákazníci nájsť váš e-shop na popredných pozíciách vo vyhľadávaní, ušetríte aj za platenú reklamu. Najhodnotnejší zákazník je ten, ktorý si vás dokáže vyhľadať sám

 

Pri SEO je potrebné optimalizovať e-shop z viacerých hľadísk. Dôležité sú technické SEO faktory, obsahové SEO faktory, aj SEO faktory, ktoré poukazujú na vašu autoritatívnosť a hodnovernosť - tzv. off-page SEO faktory, ktoré sa zameriavajú na to, kto a koľkokrát na váš e-shop odkázal externým odkazom.

 

Tip: O SEO faktoroch sa dozviete viac v článku 12,5 vecí, ktoré by ste mali robiť v rámci kontinuálneho SEO. Prípadne si rovno môžete stiahnuť náš e-book na túto tému:

 

SEO pri tvorbe e-shopu

pri vzniku samotného e-shopu je potrebné myslieť na optimalizáciu. SEO faktory, ktoré tak môžeme pozitívne ovplyvniť už pri vzniku samotného e-shopu, by sa neskôr ťažšie optimalizovali, prípadne by už nemali taký pozitívny dopad na organické vyhľadávanie

 

URL adresy

Základom pri každej SEO optimalizácii je kvalitná analýza kľúčových slov. Je potrebné, aby ste vedeli, aké kľúčové slová v súvislosti s vašim zameraním e-shopu používatelia v súčasnosti vyhľadávajú a čo ich zaujíma. Tieto kľúčové slová následne využijete už pri tvorbe e-shopu. 

 

URL adresy sú prvé, do ktorých kľúčové slová zakomponujete. Pri tvorbe URL adries platí zopár zásad, ktoré je lepšie dodržať:

  1. URL adresy musia byť čo najkratšie. Pokiaľ to dáva zmysel, vyhoďte spojky a predložky. Najdôležitejšie kľúčové slovo (slovné spojenie) by malo byť čo najviac vľavo.
  2. URL adresa musí byť unikátna pre každú stránku. Je potrebné, aby nedochádzalo k duplicitám.
  3. nepoužívajte v URL adresách medzery, veľké písmená ani diakritiku.

Ako majú vyzerať URL adresy

V súčasnosti sa pri tvorbe novej stránky často automaticky vygeneruje znenie URL adresy. Toto však nemusí byť úplne najoptimálnejšie riešenie. Vždy sa zamyslite, či vám vygenerovaná URL adresa vyhovuje, a či spĺňa vyššie spomenuté požiadavky

Štruktúra e-shopu

Ako má vyzerať štruktúra vášho e-shopu? Ktoré hlavné kategórie budete mať na homepage a ktoré kategórie môžete vnoriť na nižšiu úroveň? Koľko úrovní kategórií budete mať, aby bola vaša ponuka ešte stále prehľadná? Ktoré parametre (napr. veľkosti, rozmery) použijete do filtrácie produktov a ktorým sa oplatí vytvoriť vlastnú kategóriu

 

Aj tu platí, že základom je kvalitná analýza kľúčových slov. Podľa hľadaností kľúčových slov môžete už pri tvorbe analýzy selektovať, ktoré kľúčové slová kde použijete. Platí, že všeobecnejšie - a tým aj hľadanejšie - kľúčové slová používate na hlavné kategórie (napr. dámske oblečenie), špecifickejšie kľúčové slová (napr. dámske tričká) použijete na podkategórie. Vyhľadávajú používatelia aj kľúčové slová v spojení s dákym špecifikom, napríklad veľkosťou? Ak áno, super, vytvoríte podľa nich filtráciu produktov. 

 

Štruktúra heading tagov

Pri vytváraní konkrétnych stránok podľa návrhu štruktúry kategórií je potrebné myslieť aj na štruktúru nadpisov a podnadpisov na stránke, ktoré sú označované tagmi H1 až Hx. 

 

Aj pri vytváraní nadpisov na stránke využijete analýzu kľúčových slov. Hlavné kľúčové slovo stránky by malo byť ideálne v H1 tagu, špecifickejšie, alebo doplnkové kľúčové slová by mali byť použité v H2 a H3 nadpisoch. 

 

H1 nadpis by mal byť unikátny pre danú stránku, dávame si pozor na duplicity (rovnaké H1 nadpisy na rôznych stránkach). H2, H3 a nižšie nadpisy môžu byť duplicitné, hlavne ak máte viacero stránok s rovnakou štruktúrou nadpisov.

 

Vyplnenie meta dát a open graph dát

Ideálnym krokom je už pri tvorbe e-shopu myslieť aj na meta dáta a open graph dáta a vyplniť ich rovno pri vzniku konkrétnej stránky. 

 

Meta dáta - meta titulok a meta popis - sú dáta, ktoré sa nezobrazujú na stránke, avšak sú viditeľné v zdrojovom kóde pre vyhľadávače. Tie z týchto dát spravia nadpis a krátky popis vo výsledku vyhľadávania, preto, ak chcete už priamo v organickom vyhľadávaní používateľa zaujať, aby sa preklikol na vašu stránku, je potrebné mať tieto meta dáta starostlivo vyplnené

 

Pri meta titulku platí, že by mal mať maximálne 65 znakov a je ideálne, ak sa tvorí z H1 nadpisu + brandového prídavku. (Brandový prídavok je ideálne | názovfirmy alebo - názovfirmy, prípadne | názovdomény alebo - názovdomény). Pozor, meta titulok nemá byť zhodný s H1 nadpisom, preto by mal obsahovať brandový prídavok, čo ho odlišuje od H1 nadpisu. Pri meta titulku tiež platí, že kľúčové slovo, na ktoré je stránka optimalizovaná, má byť čo najviac vľavo, najlepšie ním rovno meta titulok začať.

Meta popis je viac dôležitý pre používateľa ako pre vyhľadávač, no môže nám pomôcť zvýšiť mieru prekliku z vyhľadávania na stránku, pokiaľ je vhodne a pútavo napísaný. Pri meta popise môžeme písať až do 155 znakov. Znovu v ňom zopakujeme kľúčové slovo z meta titulku a prípadne môžeme použiť aj nejaké doplnkové, podobné kľúčové slovo, ktoré viac špecifikuje našu stránku

 

Open Graph dáta sú dáta podobné meta dátam, akurát ich využívajú sociálne siete, na optimálne zobrazenie zdieľaného obsahu na konkrétnej sociálnej sieti. Pri open graph dátach platí, že môžu byť rovnaké ako meta titulok a meta popis danej stránky, v tomto prípade to vôbec nevadí.

 

Alt popisy obrázkov

Alt popisy obrázkov sú popisy, ktoré slúžia na podrobnejšie popísanie obrázka, ktorý máte na stránke. Je vhodné v nich použiť kľúčové slovo, na ktoré je stránka optimalizovaná, pretože je predpoklad, že sa obrázok zobrazí v obrázkovom vyhľadávaní pri zadaní hľadaného dopytu. Zvlášť pri vizuálnych produktoch (nábytok, oblečenie…) je vyšší predpoklad, že používatelia budú vyhľadávať v obrázkovom a nie textovom vyhľadávaní a dobre optimalizovaný obrázok sa tak môže zobraziť medzi prednými výsledkami v obrázkovom vyhľadávaní. 

 

Interné odkazy - interné prelinkovanie stránok

Vznikajúcou štruktúrou e-shopu taktiež prirodzene vznikajú interné odkazy z menu, z pätičky, z produktových stránok na podobné alebo doplnkové produkty a iné. Okrem vzniku prirodzených interných odkazov je potrebné myslieť na interné prelinkovanie aj vedome. Napríklad do popisu kategórie alebo popisu produktu je vhodné vložiť odkaz na blogový článok, kde sa problematike venujete podrobnejšie. 

 

Najdôležitejšie však nie je len vytvárať nové interné odkazy, ale aj sledovať, či vám nevznikajú tzv. orphan stránky. Zatia ľčo nové interné odkazy môžete tvoriť počas celého fungovania e-shopu, orphan stránkam je lepšie sa vyhnúť už pri tvorbe e-shopu. Sú to stránky, na ktoré nevedie žiaden interný odkaz, nie sú zaradené v menu, v kategórii, podkategórii a vlastne sa na ne trochu zabudlo. 

 

Zatiaľ čo štruktúru heading tagov, meta dáta, alt popisy obrázkov či nové interné odkazy je možné optimalizovať nielen na začiatku, pri vytváraní e-shopu, ale aj neskôr, už pri funkčnom e-shope, URL adresy a štruktúru e-shopu je najvhodnejšie mať vytvorené už na začiatku, nakoľko je omnoho namáhavejšie a neefektívnejšie meniť tieto veci už v rozbehnutom e-shope. 

Nezostávajte na SEO sami

Optimalizácia funkčného e-shopu

Pri optimalizácii už rozbehnutého e-shopu je potrebné sa zamerať hlavne na obsahové SEO a off-page SEO. V tomto bode sa môžete “vyblázniť”. Či už vytvoríte pre vašich zákazníkov blogovú sekciu, kde si nájdu podrobnejšie informácie o vašej téme, alebo vyčleníte FAQ sekciu pre zodpovedanie najčastejších otázok, či Slovník pojmov, aby u vás ľahko nakúpil aj začiatočník, to je už len na vás. Je však potrebné dbať na tri pravidlá kvalitného obsahu: 

  1. pravidelnosť
  2. pridaná hodnota pre používateľa (musí sa dozvedieť niečo nové, prípadne podrobné)
  3. unikátnosť (dajte si záležať a spracujte tému tak, ako nikto pred vami)

 

Taktiež je tu priestor na budovanie portfólia spätných odkazov. Čím viac spätných odkazov z iných, kvalitných domén, tým väčšiu váhu a dôraz kladie Google na váš obsah na webe. 

 

Tip: O budovaní portfólia spätných odkazov sa dozviete viac v článku o Off-page SEO faktoroch.

 

Pri SEO optimalizácii musí byť váš e-shop tiež používateľsky čo najprívetivejší. Na takých stránkach používatelia radi strávia čas, ľahko sa v nich orientujú a vedia, čo majú spraviť (dočítať článok, dokončiť nákup, či prihodiť do košíka nejaký doplnok k produktu). CX, tzv. customer experience môžete na e-shope ladiť donekonečna. Zmeny však zavádzame postupne a po jednej v danom čase. Je to potrebné nielen pre vyhodnocovanie efektivity zmeny, ale taktiež aj pre používateľov, aby neboli zmätení a príliš zahltení viacerými zásadnými zmenam. 

 

Tip: O CX chybách e-shopov sa dozviete viac v článku Najčastejšie CX chyby na e-shopoch prípadne si rovno môžete stiahnuť náš checklist:

 

 

Pri kontinuálnej SEO optimalizácii vášho rozbehnutého e-shopu je vhodné sledovať aj konkurenčné e-shopy v organickom vyhľadávaní. Prečo sa vo výsledkoch vyhľadávania objavujú pred vami, prípadne okolo vás? Čo robia ináč, alebo lepšie? Na takúto inšpiráciu je vhodné vytvoriť Analýzu konkurencie, ktorú je možné časom rozširovať. Ak sa chcete inšpirovať novým obsahom, ktorý tvorí vaša konkurencia, je vhodné zas investovať svoj čas do vytvorenia Content Gap Analýzy, ktorá odhalí, na ktoré kľúčové slová má konkurencia vytvorený obsah (blogový článok, video, vlastnú stránku) a vy ešte nie. 

Taktiež je dôležité nielen optimalizovať, ale aj sledovať vývoj pozícií na kľúčové slová a vyhodnocovať priebežne výsledky. 

 

So všetkým, čo bolo spomenuté v tomto článku vám vieme pomôcť. Či už je to tvorba e-shopu alebo SEO optimalizácia pri vzniku e-shopu, či následná SEO optimalizácia existujúceho e-shopu. Neostávajte na SEO sami a spojte sa odborníkmi na optimalizáciu vo svete e-commerce.

Ak chcete riešiť SEO, kontaktujte nás

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia