Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

Chcete expandovať s e-shopom do zahraničia? Uvažujte nad týmito trhmi!

Plánujete prostredníctvom vášho internetového obchodu predávať aj na zahraničných trhoch? Potom si určite kladiete otázku, do ktorých krajín sa vlastne oplatí expandovať. V niektorých je potenciál obrovský, inde vás už bude čakať vysoko-konkurenčné prostredie. Aby sme vám rozmýšľanie trochu uľahčili, prinášame vám prehľad kľúčových štatistík za rok 2022, ktoré vás dokážu nasmerovať na tú správnu cestu. 

Najrýchlejšie rastúce zahraničné trhy 

Ak chcete mať cestu za úspechom čo najjednoduchšiu, uvažovať sa oplatí najmä nad trhmi, ktoré zaznamenávajú najväčší rast. V krajinách, kde e-commerce v posledných rokoch veľmi nenapreduje, už zvyčajne pôsobí silná konkurencia. Budete sa tak musieť viac snažiť, aby ste sa dokázali presadiť. 

V roku 2022 obraty expandujúcich e-shopov najviac potiahli tieto krajiny (zoradené od najväčšieho rastu po najmenší): 

  • Rakúsko a Nemecko

  • Chorvátsko

  • Maďarsko

  • Poľsko

  • Slovinsko

  • Rumunsko

  • .com domény v anglickom jazyku pôsobiace medzinárodne

  • Česko 

Česká republika

Veľké percento majiteľov e-shopov sa snaží najprv expandovať do Českej republiky. Na prvý pohľad môže ísť o skvelé riešenie – jazyková bariéra je minimálna a nákupné správanie Čechov je podobné ako v prípade Slovákov. 

No je tu aj odvrátená stránka veci – mnohé e-commerce segmenty sú v Česku takpovediac presýtené. V posledných rokoch vzniklo obrovské množstvo nových e-shopov a rast trhu sa spomalil. 

Zapamätajte si: V roku 2022 mali e-shopy expandujúce do Česka nárast obratu v priemere na úrovni iba 0,3 %, čo je výrazne menej ako v niektorých iných krajinách. Musíte sa pripraviť na to, že budete bojovať so silnou konkurenciou a nároky zákazníkov budú vysoké. 

 

Nemecko a Rakúsko

U našich západných susedov zaznamenali v roku 2022 e-shopy rast obratu na úrovni desiatok percent. V rebríčku najrýchlejšie rastúcich trhov sa Nemecko a Rakúsko umiestnilo hneď na prvom mieste. Zákazníci z týchto krajín majú vysoké nároky, no sú ochotní priplatiť si za kvalitu a skvelý nákupný zážitok. Máte tak skvelú príležitosť na vyššie zisky. Nehovoriac o tom, že tieto trhy sú dosť veľké, takže môžete osloviť širokú základňu potenciálnych zákazníkov. 

 

Chorvátsko

V Chorvátsku sa e-commerce trh stále rozvíja a konkurencia je v mnohých segmentoch pomerne nízka. Získavate tak perfektnú príležitosť na presadenie sa. Odborníci zároveň predpokladajú, že podiel online obchodu by sa mal na území Chorvátska v najbližších rokoch zdvojnásobiť. V roku 2022 zaznamenal hneď po Nemecku a Rakúsku najvyšší nárast.

 

Maďarsko

V zozname najrýchlejšie rastúcich e-commerce trhov sa po Chorvátsku v našich štatistikách objavuje Maďarsko. Aj tu sa vzhľadom na počet obyvateľov nachádza nedostatok e-shopov. Pomerne jednoducho tak viete uspieť. 

Praktický tip: Pripravte sa na to, že Maďarsko má pomerne vysokú štandardnú sadzbu DPH, a to až 27 %. 

 

Poľsko, Slovinsko, Rumunsko

Aj v týchto krajinách sme za posledný rok evidovali značný rast e-commerce trhu. Benefitom je skutočnosť, že konkurencia je v mnohých segmentoch stále pomerne nízka.

profesionálne e-shop riešenie

Medzinárodné pôsobenie

Medzinárodne pôsobiace e-shopy v anglickom jazyku, ktoré majú .com doménu, nezaznamenali v roku 2022 veľký rast obratov. V našom zozname sa umiestnili až za slovinskými či rumunskými internetovými obchodmi. 

Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že medzinárodne pôsobiaci e-shop je najvýhodnejším riešením, keďže ním môžete osloviť ľudí z celého sveta. Na druhej strane, z našich pozorovaní vyplýva, že veľké percento zákazníkov radšej nakúpi v lokálnom e-shope s doménou danej krajiny, ktorý je v ich jazyku. Ak teda chcete predávať na viacerých trhoch, lepšie spravíte, keď si vytvoríte lokálne domény a preložíte váš internetový obchod do jednotlivých jazykov. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia