Nové pravidlá o zľavách

Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing

Nové pravidlá o zľavách

Európska únia prišla s novým nariadením na ochranu sporebiteľov. Po populárnej téme dvojakej kvality potravín sa tentokrát zamerala na praktiky obchodníkov, ktorí majú svojské spôsoby na vypočítavanie zliav. Aktuálna smernica upravuje nariadenie a bližšie ho špecifikuje. Chcete vedieť, ako sa vyhnúť pokutám?

Predstavte si situáciu. Vianoce, čas lásky, pokoja a nakupovania. Vyhliadnete si nový vysávač pre svokru. Začiatkom decembra je jeho cena 139€. Vy ale tušíte, že svokra vám zase kúpi hryzúci šál, a preto si počkáte, kým cena vysávača klesne. V polke mesiaca však cena stúpne na 159€ a tesne pred Vianocami ten istý vysávač kúpite už za 189€. Rozhodnete sa preto pre jednu sviečku a svokra na Vianoce nezostane prekvapená, rovnako, ako ani vy. Po sviatkoch však vysávač nájdete so zľavou 30%, ale z tej najvyššej sumy 189€, čo jeho cenu zmení na 132€. Rozmýšľate, prečo ste ho teda rovno nekúpili pred Vianocami? V Bruseli na to našťastie pre spotrebiteľov našli riešenie.

Najdôležitejšie úpravy týkajúce sa poskytovania zliav:

  • Všetky zľavy musia vychádzať z predchádzajúcej ceny, ktorú obchodník uvádzal pred uplatnením zľavy.
  • Predchádzajúca cena je najnižšia cena, ktorú obchodník uplatňoval v priebehu 30 dní pred uplatnením zľavy.
  • V prípade, ak sa zľava z ceny postupne zvyšuje, môže sa rozumieť predchádzajúca cena bez zľavy pred jej prvým uplatnením.
  • Odlišné pravidlá môžu byť upravené na tovar podliehajúci skaze alebo na tovar s krátkou dobou spotreby.
  • V prípade nedodržania smernice sa udelená pokuta vypočíta v percentách ročného obratu - minimálne však 4%. Pri ukladaní sankcie sa bude brať do úvahy povaha, závažnosť a trvanie protiprávneho jednania obchodníka.

Smernica taktiež upravuje marketingové nástroje, ktoré budú musieť poskytovať lepšiu transparentnosť pri informovaní spotrebiteľa.

Najdôležitejšie úpravy týkajúce sa marketingových nástrojov:

  • Obchodníci môžu prispôsobiť ceny svojich ponúk pre konkrétneho spotrebiteľa na základe profilov chovania spotrebiteľov. Títo kupujúci však musia byť o tom informovaní.
  • Pri uverejňovaní spotrebiteľských referencií musia byť zavedené postupy, ktoré zaistia, aby zverejnené recenzie skutočne pochádzali od ľudí, ktorí si tovar reálne zakúpili. Obchodníci budú musieť poskytnúť informácie o tom, ako sú recenzie uverejňované. Zverejňovanie recenzií musí zahŕňať všetky pozitívne aj negatívne hodnotenia. Falošné recenzie sa považujú za nekalú obchodnú praktiku.
  • Zakázaný bude predaj vstupeniek na športové či kultúrne podujatia, ktoré boli získané pomocou softwaru. Tieto nástroje dokážu kúpiť veľké množstvo lístkov, ktoré následne predajú konečným zákazníkom s províziou. 
  • Zákazník musí byť riadne informovaný, ak je hľadaný tovar zobrazený z platenej reklamy.

Opatrenie by mali členské štáty zaviesť do roku 2022. EÚ upozorňuje na nevyhnutné prispôsobenie právnych predpisov na ochranu spotrebiteľa z hľadiska pokračujúceho rozvoja digitálnych nástrojov. To znamená, že smernica neobíde ani internetových obchodníkov. Tieto dodatky k pôvodnej smernici vznikli práve kvôli obchádzaniu pravidiel zo strany množstva elektronických obchodov. 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia