Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

Naučte sa písať blog krok za krokom

Chcete aj vy poznať tajomstvo písania blogov? Asi vás sklameme, pretože unikátna formulka neexistuje. Ale predsa len sa s vami podelíme o pár tipov, ktoré môžete uplatniť pri písaní a vymýšľaní vlastných blogových článkov.

Ľudia majú určité zvyky, ktorým sa musíte prispôsobiť. Očakávajú úvod, ktorý ich upúta. Sú zvyknutí na podnadpisy, ktoré delia text na jednotlivé myšlienky. Chcú ísť do hĺbky, ale nie zas príliš. A na záver chcú hneď vedieť, kam ďalej bez toho, aby museli premýšľať. Ako to všetko teda zariadiť? Ako prispôsobiť obsah blogu vášmu čitateľovi?

 

Nespokojný zákazníkPoriadny titulok musí byť

Názov rozhoduje. Rozhoduje o tom, či si človek článok prečíta. Rozhoduje o tom, či si ho vôbec otvorí. V podstate máte len pár sekúnd na to, aby ste svojho čitateľa zaujali. A to je málo.

Hlavný nadpis jednoducho robí prvý dojem. V prvom rade myslite na SEO a v druhom rade zabudnite na SEO. Nebojte sa, nestali sa z nás schizofrenici. Ide len o to, že začať analýzou cez Google AdWords, ktoré slová a v akej konštelácii sú vyhľadávané, je super. Ale prečo sa snažiť natlačiť všetky výsledky do názvu? Niečo si treba nechať aj do obsahu blogu a podnadpisov.

Dávajte si pozor, aby vaša pôvodne skvelá myšlienka nevyznela ako nudná fráza, ktorú do Googlu hodí 90% ľudí. Áno, niekedy potrebujete použiť aj vyslovene funkčné nadpisy ako "Naučte sa písať blog krok za krokom", ale radšj využívajte akčné slovesá, originálne a neošúchané slová. Niekedy využite čísla a niekedy zas obľúbené opytovacie zámená (ako, prečo, a pod.). Vhodné je vložiť do nadpisu hlavný benefit, ktorý získa váš čitateľ, keď článok dočíta.

Dnes už nie je výnimkou ani dvoj-vetný názov. Online médiá ho využívajú často. Položia si otázku a hneď načrtnú odpoveď. Samozrejme, ju nevyzradia celú. Nato si treba prečítať článok. Na druhej strane, čím dlhší názov, tým horšie pre SEO. Skúste udržať dĺžku do 60 znakov.

Niektorí copywriteri uprednostňujú napísať si názov ako prvý. Niektorí ho zase radšej píšu na konci. Oba spôsoby sú správne, ak z pod vašich rúk vyjde niečo pútavé. Pokiaľ chcete naozaj dobrý nadpis, vždy navrhnite niekoľko alternatív a opýtajte sa "priateľa na telefóne", prípadne svojho šéfa, ktorý sa mu páči najviac.

 

Nevynechajte perex, ktorý vtiahne do deja

Stará novinárska “príručka” káže, že každý článok má mať perex, resp. úvod. Prečo toto pravidlo dodržiavať aj dnes? Prvých pár riadkov má čitateľa naštartovať. Počas čítania perexu sa rozhodne, či bude pokračovať celým článkom, alebo zatvorí stránku. V tomto štádiu by sa mal váš čitateľ stotožniť s vami, s vaším článkom a s problémom, ktorý rozoberáte. V perexe dáte človeku sľub, ktorý by ste mali splniť v jadre článku - hlavný benefit.

 

E-shop objednávkaPodnadpisy slúžia ako cestička vaším článkom

Ako sa pri čítaní správa vyťažený človek? Poznáte to. Máte za sebou namáhavé pracovné doobedie. Prečítali ste už minimálne 135 e-mailov a správ od kolegov i okolitého sveta. A ešte vás ďalšie čakajú.

Túžite však nachvíľu spomaliť a dozvedieť sa niečo nové a užitočné. Preto si otvoríte svoj obľúbený portál či RSS feed. A keďže čas je to najcennejšie, čo máte, idete na to mechanicky. Čítate si titulky a na novej karte si otvoríte iba tých 1-5% článkov, ktoré vás zaujali. Prichádza ďalšie rozhodnutie - či si článok aj reálne prečítate. Prečítate si perex a preletíte podnadpisy. Zatvoríte kartu. A znova. A ďalšiu. Konečne narazíte na niečo, čo vás upúta a začítate sa.

Pokiaľ ide o podnadpisy, tiež by mali byť pútavé. Mali by obsahovať hlavné myšlienky, ideálne zložené z kľúčových slov, ktoré by motivovali človeka čítať ďalej. Taktiež mu umožňujú nachvíľu sa zastaviť a urobiť si pauzu.

 

Poďme do jadra

V jadre článku sa sústreďte len na tú konkrétnu tému, s ktorou ste začali. Je lákavé odbehnúť si do tramtárie. Niekto dokáže napísať astronomicky dlhý článok, je ale dôležité držať sa jednej témy. Zvyšok si nechajte na potom. Najoptimálnejšiu dĺžku článkov zistíte len testovaním. Na základe údajov z Google Analytics vidíte, ktoré články sú najčítanejšie.

Akonáhle v blogu rozoberiete, o čom sa chcete s čitateľom podeliť, skontrolujte si nasledovné záležitosti:

  • Máte text rozdelený na odseky, ktoré na seba logicky nadväzujú?
  • podnadpisy dostatočne zaujímavé?
  • Číta sa text ľahko? Odporúčame vám striedať dlhé a krátke vety, resp. skôr používať tie kratšie.
  • Obsahuje váš text kľúčové slová a frázy v rôznych tvaroch a synonymách?
  • Neopakujú sú vám rovnaké slová vo viacerých vetách za sebou?
  • Obsahuje váš text rečnícke otázky? Nie? Hodili by sa.
  • Nepoužili ste príliš často výkričníky? Buďte si istý, že pôsobia skôr negatívne než pozitívne. Nikomu sa nepáči, keď sa mu rozkazuje!
  • Využili ste v rámci textu odkazy na blogy, produkty alebo kategórie, s ktorými článok súvisí?
  • Nezabudli ste nastaviť tieto odkazy na otvorenie v novom okne? Pozor, aby vám čitateľ “neubzikol” uprostred článku.
  • A najdôležitejšia vec. Splnili ste sľub, ktorý ste dali v perexe? Má článok naozajstnú pridanú hodnotu? Veríme, že áno.

 

Nespokojný zákazníkAkčné tlačidlo je najlepší priateľ záveru

Na konci článku nezabudnite zhrnúť, o čom článok bol. Spomeňte tie najdôležitejšie body, ktoré by si mal čitateľ odniesť. A následne prichádza skvelá príležitosť pre vás. Navigujte ho ďalej.

Môžete to urobiť niekoľkými spôsobmi:

  • motivujte ho k nákupu konkrétneho produktu alebo služby
  • navigujte ho na ďalší článok, ktorý nadväzuje na tému
  • vyzvite ho k odberu newslettra (ale iba v prípade, že ho plánujete aj posielať)
  • alebo najjednoduchšie - vyzvite ho lajknúť váš Facebook profil

Všetko záleží na cieľoch konkrétneho blogu či článku. Na záver môžete vložiť čokoľvek, čo si vymyslíte. Bola by škoda nevyužiť príležitosť.

Previedli sme vás časťami, ktoré by mal mať každý článok. Nadpis vzbudí zvedavosť a čitateľ si otvorí článok. Úvod, ho navnadí, aby pokračoval ďalej. Podnadpisy slúžia ako kurzor, ktorý ho prevedie jadrom článku. A na záver ho presmerujete tam, kam potrebujete.

Ak sa predsa len rozhodnete porušiť tieto pravidlá, práve to vás môže odlíšiť. Hlavný princíp ale stále platí - zaujať čitateľa na začiatku a previesť ho až na koniec, kedy ho vyzvete k akcii.

 

 

Ešte Nemám e-shop

ako založiť e-shop

Mám e-shop

Ako vylepšiť e-shop

Ako ZVÝŠIŤ predaje

online marketing

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia