Ako si nájsť vhodných adminov
na správu e-shopu

Späť na BLOG

Kedysi ste všetko zvládali sami. Išlo to ako po masle. Vymysleli ste si svoj biznis, nakúpili produkty. Vytvorili sme vám parádny e-shop na mieru. A začali ste sa rozbiehať. Objednávky pribúdali a všetko ste stíhali. Ale potom prišla chvíľa, kedy nastal zlom. Už ani neviete, kam skôr skočiť. Neviete, či radšej dvíhať zvedavé telefonáty alebo vybavovať objednávky. Alebo sa radšej venovať marketingu a novým bannerom na web? A trochu by sa zišlo investovať čas do výberu nových produktov. K nim potom treba nové SEO popisy. Jejda, ale už musíte naozaj skočiť aj na poštu….. Stačilo!


One man show

Každý sa dostane do momentu, keď už nezvláda robiť všetko úplne sám. A to je v poriadku, pretože váš biznis rastie. Ale stratégia “vyspím sa o mesiac” nakoniec prestane fungovať. No a teraz už len, ako to vyriešiť. Nový človek, resp. noví ľudia aspoň na part-time. Kde ich zobrať? Akí by mali byť? Čo všetko môžete zveriť do rúk niekomu inému? K tomu všetkému sa dostaneme.

Ale najskôr otázky na zamyslenie: Zamestnali by ste upratovačku, ktorá nevie, čo je to vysávač? Alebo: Dôverovali by ste automechanikovi, ktorý nevie, ako otvoriť kapotu? - Niektorí majitelia e-shopov dajú administráciu do rúk niekomu, kto v živote nič podobné nerobil. A potom na to doplatí.

Ukážeme vám, čo všetko by mali spĺňať ideálni administrátori e-shopu. Komplexný chod vášho internetového obchodu zabezpečíte iba vtedy, ak budete mať pokryté hlavné oblasti práce. Predstavíme vám 4 typy osôb, ktoré sa vám pri rozširovaní vášho e-commerce biznisu určite budú hodiť.

Samozrejme, tieto ich schopnosti môžete ľubovoľne kombinovať, pretože nie každého budete nutne potrebovať na full-time. Napr. je možné, že grafik bude aj technicky zdatný. Je možné, že človek, ktorý sa bude starať o objednávky, bude vedieť písať texty či vymýšľať obsah. Samozrejme, nezabúdajte, že čím väčší máte e-shop, tým viac práce a teda ľudí potrebujete.


Správca objednávok


Správca objednávok

Prvú vec, ktorú môžete delegovať na nejakú zodpovednú osobu, je spracovanie objednávok. Tento človek by mal byť organizačný typ. Taktiež by mal vedieť komunikovať so zákazníkmi. Nejde predsa iba o balenie balíkov a prípadné vypĺňanie adries. Mal by zvládnuť všetko od momentu, ako príde objednávka do systému až po moment, kedy je zákazník spokojný s produktom.

Postupne môžete vášmu správcovi objednávok prideliť aj zodpovednosť za nákup a výber nových produktov podľa vašej firemnej filozofie. Objem práce závisí od toho, ako sa vášmu e-shopu darí, ale keďže objednávky tvoria jadro online predaja, mal by to byť človek na full-time.

V prípade, že vyberáte takéhoto človeka, určite si ho v praxi vyskúšajte. Ako si overiť jeho schopnosti? Sledujte, či sa vyzná po prvý raz v administrácii e-shopu aj bez podrobnejšieho zaúčania. Používa na klávesnici hlavné klávesové skratky v OS Windows, ako napr. Alt+Tab, Ctrl+C, Ctrl+V, príp. prepínanie kariet v prehliadači cez Ctrl+Tab? Skúste mu dať obmedzené množstvo času na vybavenie niekoľkých fiktívnych objednávok. Dajte mu usporiadať e-maily podľa priorít. Môžete na pohovore vytvoriť aj modelovú situáciu, kedy sa zákazník sťažuje a váš “zamestnanec” si musí poradiť s reklamáciu či inou situáciou.


Grafik & Dizajnér


Grafik & Dizajnér

Veľmi často budete chcieť svojim zákazníkom odkomunikovať množstvo posolstiev. Či už chcete bannery na web, obrázky na Facebook či obrázky k produktom, k článkom alebo hoci vytvoriť newsletter, bude sa vám určite hodiť grafický dizajnér. Mal by ovládať minimálne Adobe Photoshop.

Takéto niečo vám raz za týždeň za niekoľko hodín urobí aj brigádnik či externý spolupracovník. Ale poznáte to. Čím viac je človek váš, tým promptnejšie reaguje na vaše požiadavky.

Pokiaľ si vyberáte človeka na grafické práce, znovu si ho vyskúšajte v praxi. Dajte mu na skúšku vytvoriť banner alebo obrázok vo PhotoShope, prípadne logo cez Adobe Illustrator, alebo textovú brožúru cez Adobe InDesign. Každý dobrý grafik by mal poznať tieto tri programy, prípadne ich alternatívy. Výsledky práce viacerých adeptov dajte pokojne posúdiť ľudom v okolí, aby vybrali toho s najlepšími výsledkami. Profesionálna moderná práca sa ľuďom páči už na prvý pohľad omnoho viac, než uspokojivá práca začiatočníka.


SEO textár & Content manažér


Texty na podstránky? Texty k produktom? Ešte aj blogy, novinky, texty do newslettrov, slogany na bannery a mnoho ďalších. Aj to všetko treba vyprodukovať pokiaľ chcete, aby váš e-shop zarábal. Pritom by ste nemali zabúdať na SEO (optimalizáciu pre vyhľadávače). Optimalizované texty vám šikovný copywriter urobí aj jednorazovo. Ale SEO nie je jednorazové. Celý content manažment online obchodu je dlhodobý proces.


SEO textár

Tvorbu pravidelného obsahu či textov do newslettrov môžete znovu riešiť externe prípadne cez brigádnika. Ideálne by však bolo, keby ste našli “pisateľa”, ktorý ovláda grafiku. Alebo naopak.

Ak si vyberáte textára, určite mu dajte aj zopár praktických úloh. Overte si, či pozná pravidlá SEO, či vie, čo sú to kľúčové slová alebo meta dáta a pod. Vytvorte mu konkrétne zadanie na text. Sledujte, či splnil vašu predstavu. Pokiaľ chcete naozaj kreatívneho copywritera, dajte mu vymyslieť témy článkov na blog. Uvidíte, či sa vám budú páčiť jeho nápady. Takýto človek by mal, samozrejme ovládať gramatiku jazyka, v ktorom píše. Ten variant alebo tá varianta? Dobrý textár pozná odpoveď - slovensky je to ten variant, česky - tá varianta.


Technický guru


Pri prevádzke e-shopu sa každý stretne s množstvom technických záhad. Je veľmi prospešné pokiaľ ste vy, prípadne váš spolupracovník, technický typ. Pokiaľ chcete nastavovať a prepájať kampane na Facebooku s e-shopom, prípadne nastaviť nejaký ten dynamický remarketing, alebo prepojiť e-shop s externým softvérom, vždy je lepšie, ak sa o komunikáciu o týchto záležitostiach stará niekto, kto tomu rozumie. Či už vaša digitálna agentúra alebo nejaký z vašich zamestnancov.


Technický guru

Človek, ktorého hľadáte nemusí nevyhnutne vedieť programovať. Aj keď by bolo určite prospešné, keby ovládal základný programovací jazyk, napr. HTML. Bude tak môcť pomáhať s pokročilou úpravou textu v administrácii a pod. Okrem toho by mal chápať technické súvislosti, napr. ako funguje prepojenie s ekonomickým alebo skladovým softvérom. Mal by vedieť aj základy z oblasti fungovania web stránok ako napr.: Aký je rozdiel medzi hostingom a doménou?

Takýto technický guru sa vám určite zíde aj mimo e-shop systému. Máte problém s e-mailom, s iným softvérom (Heureka, Pohoda, atď.) alebo s doménou, ktorú máte pod vlastnou správou? Netreba zabúdať, že technológie a algoritmy nie sú dokonalé. Sem-tam sa problém vyskytne a je najlepšie, keď ho rieši zodpovedná osoba.


Je množstvo ďalších vecí, ktoré treba zastrešiť, napr. online marketingové aktivity, ktoré priamo nesúvisia so správou administrácie, ale sú veľmi dôležité. O tom však opäť niekedy nabudúce.


percentage

Pri objednávke webu alebo e-shopu

Získavate 50 % zľavu na SEO ANALÝZU alebo ANALÝZU POUŽITEĽNOSTI

Kontaktujte nás

CEO CreativeSites
Jana Zajícová, CEO
0915 215 555
Obchodné informácie
a cenové ponuky

Sales manager
Michal Mikula
0948 940 910
Obchodný zástupca
CreativeSites, s.r.o.
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Slovenská republika
Fakturačná adresa
CreativeSites, s.r.o.
Heyrovského 8
84103 Bratislava
IČO: 36662674
DIČ: 2022226448
IČ DPH: SK2022226448
Výpis z Obchodného registra
Kontaktné miesto
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Zobraziť na mape

Kontaktný formulár

close
S čím vám pomôžeme?
+421 915 215 555
Mám
záujem