Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

Pracujete s dátami? Viete, ktoré dáta máte už dnes k dispozícii?

Existuje množstvo zaujímavých štatistík, ktoré vám určite pomôžu optimalizovať váš e-shop. Zlepšia predaj, zvýšia obrat a znížia náklady na reklamu. No kým sa spolu vyberieme do sveta celoslovenských či celosvetových čísel, pozrime sa spoločne na to, ako si môžete pomôcť in-house, vlastnými dátami.

Už dnes vám e-shop presne povie, v čom ste dobrý a v čom je priestor na zlepšenie. Dajte si čas na kávičku a “rande” so svojimi dátami. Ako na to? S tým vám pomôžeme v blogu na tému využívanie dát. 

Dáta - cesta k úspechu

Spoznajte všetky dostupné zdroje dát

V dnešnej dobe máte rôzne možnosti získavania dát. Viete, aké zdroje dát sa na Slovensku používajú najčastejšie? S ktorými z týchto dát už dnes pracujete?

Prinášame vám prehľad zdrojov dát, ktoré vám pomôžu optimalizovať náklady, lepšie spoznať svojho existujúceho klienta a takisto aj potenciálneho klienta. Ukážu vám, ktorý obsah sa vašim sledovateľom či klientom páči, ktorý ich zaujíma a naopak ktorý ich nezaujíma. Aká reklama funguje alebo kde klienti strácajú záujem o nákup, prípadne či odchádzajú hneď po príchode do vášho e-shopu. Pozrime sa teda spoločne na základné zdroje dát.


#1 Váš e-shop je základným zdrojom dát: Interné dáta

Jedným z najdôležitejších zdrojov, ktoré využívajú spoločnosti nielen pre reklamu, sú interné dáta. Až 90 % opýtaných potvrdilo, že najčastejšie používané dáta sú interné dáta. Dokonca u stredne veľkých spoločností to bolo až neuveriteľných 96 %.

Ikonka CSTIP: Sú pre vás interné dáta kľúčové? Máte zavedené reporty? Automatizované alebo manuálne? Viete, ako vyzerá predajný lievik a kde je priestor na zlepšenie? Toto všetko sa viete jednoducho a prehľadne dozvedieť z vlastnej analýzy e-shopu.

Potrebujete pomôcť s orientáciou v dátach? Kde ich nájsť, ako ich vyhodnotiť? Pomôžeme vám s tým. Stačí sa na nás obrátiť.
 

#2 Dáta z vlastnej web stránky alebo aplikácií

83 % odborníkov využíva dáta získané z vlastnej web stránky alebo aplikácie. Prekvapivo u stredných spoločností toto číslo narástlo až na neuveriteľných 96 %. Čo všetko môžete zbierať a na čo by ste sa mali zamerať?

Analyzujte nielen svoje publikum, ale aj cielenie reklamy, UX, dátovú analytiku webovej stránky prípadne mobilných aplikácií, alebo iných assetov, prostredníctvom ktorých predávate. Zaujímavé údaje, s ktorými by ste mali pracovať sú:

  • Klienti: Noví vs. vracajúci sa klienti a zdroje odkiaľ prichádzajú (platená reklama, organický reach, vyhľadávače, e-mailová komunikácia, sociálne siete, affiliate partneri, napriamo, atď.). Rozdelenie podľa veku, miesta prihlasovania, zariadenia, atď. 
     
  • Odchodovosť: Máte vysokú mieru odchodovosti zo stránky a.k.a. Bounce rate? Pozrite sa na čísla a analyzujte, z akého zdroja máte najlepšie ale aj najhoršie výsledky. Čo môžu byť príčiny negatívnych čísel? Napríklad: nesprávne nastavený popis ponuky, ktorý sa zobrazuje vo vyhľadávačoch, nesprávne kľúčové slová, zavádzanie alebo slová smerujúce na konkurenciu, neprehľadnosť stránky (zlé presmerovanie - odkaz nie je napojený priamo na linku k téme, chýbajúca informácia na úvodnej stránke, atď.).
     
  • Produkty: Viete, ktoré produkty sú najkupovanejšie, ktoré prinesú klientov na web stránku, ktoré vám prinesú najvyššiu mieru konverzie?  Pokojne môžete zvoliť aj kombináciu produktov, alebo produkt a služba - všetko si môžete otestovať a nastavovať na frekvencii, ktorá vám vyhovuje a následne vyhodnocovať (napr. stačí doplniť do textov pre Google Ads benefity ako doprava zadarmo, alebo zľavový kupón alebo nejakú inú službu, ktorú vaši klienti privítajú).
  • Objednávanie: Porovnajte si počet vstupov a výstupov. Aké % klientov dokončí nákup? Koľko ľudí opustí proces pred ukončením nákupu? Tí, ktorí odídu, viete z ktorého kroku najčastejšie odchádzajú? Ako dlho im trvá vybavenie procesu objednávky? Ak viete, že tu strácate veľa klientov, tak je načase sa pozrieť na to, prečo. Základné dôvody, prečo nakupujúci opúšťajú nákupný košík, sme popísali v článku TU.

Ikonka CSTIP: Neviete si rady, ako pracovať s dátami napr. z Google Analytics? Pozrite si anglické videá, ktoré vás prevedú všetkými úrovňami GA a aj celým obsahom, ktorý vám pomôže s prácou s dátami.
 

#3 Využívanie dát zo sociálnych médií

Zdieľate svoj obsah alebo reklamu cez sociálne siete? Je to pre vás opäť ďalší zdroj dôležitých informácií. Až 81 % opýtaných súhlasí s názorom, že je potrebné zbierať a pracovať s dátami zo sociálnych médií. A odkiaľ všade môžete zbierať dáta?

Dnes predstavujú oblasť sociálnych médií hlavne Facebook, Instagram, TikTok, Twitter, LinkedIn, WhatsApp, YouTube, Pinterest, Snapchat a mnoho iných. Pričom na Slovensku je najčastejšie používaný Facebook (až 46 % opýtaných používa Facebook niekoľkokrát denne), potom YouTube so zastúpením 21 % a prvú TOP trojku na Slovensku ukončí Instagram s pravidelnou mierou pravidelného používania 16 %.

Ikonka CSTIP: Vyhodnoťte, čo vám prináša tvorba obsahu pre sociálne siete. Či naozaj musíte byť viditeľní na všetkých sociálnych sieťach. Či vás to nestojí zbytočne veľa peňazí a úsilia a nakoniec máte 4 páčiky od mamy, brata a kamarátov. Ak nemáte napríklad prepojený e-shop s Facebook e-shopom, má pre vás význam táto forma komunikácie? Všetko si dajte na papier, pozrite sa na PRE a PROTI a vyhodnoťte, či vám táto investícia prináša očakávané výsledky.
 

#4 Údaje o vašich klientoch a ich transakciách a dáta v CRM

Na Slovensku využíva 75 % marketérov dáta o vlastných klientoch pri tvorbe reklamy. Ako pracujete s klientskou databázou vy?

Do akej miery sú tieto dáta dôležité pre vaše marketingové rozhodovanie?

  • CRM dáta: Spracovávajte dáta, ktoré o klientoch viete. Ak viete, koľko máte žien, mužov, mladých, starších, pravidelne nakupujúcich, unikátov, doručovaní na Slovensko alebo do zahraničia, atď., tak viete zacieliť komunikáciu na svoju cieľovú skupinu - ktorou sú rovnakí ľudia, ako vaši existujúci klienti.
     
  • Segmentácia: Vytvorte si segmentáciu klientov. Prinášame vám TIP na segmenty zákazníkov pre elektronický obchod:
    • zákazníci s vysokým obratom - VIP klienti
    • zákazníci s opustením košíka bez dokončenia nákupu
    • milovníci kupónov a poukážok
    • šetrní nakupujúci využívajúci zľavy
    • jednorázoví zákazníci
    • čitatelia newsletterov alebo odoberači e-bookov, webinárov, videí
    • registrované prehliadače (potenciálni zákazníci - Leads)
    • špeciálne segmenty podľa mesta zákazníkov - lokácia
    • skupina nerozhodných nakupujúcich
    • skupina nečinných (neaktívnych) zákazníkov
    • kuriózne prehliadače
    • segment verných zákazníkov - vernostný program, opakujúce sa nákupy, pravidelné nákupy
    • trendoví zákazníci
       
  • Marketingový súhlas: Ak chcete klientom predávať produkty ako súčasť reklamy, musíte mať od nich súhlas na oslovovanie cez reklamu. Prvým krokom je teda kontrola stránky, či máte v rámci dokumentu Ochrana osobných údajov aj časť spojenú s oslovovaním klientov (neexistujúci klient, dáta získané cez IP adresu, sociálne siete, formuláre, atď.). Ak máte súhlas, je na čase začať sa venovať analýze klientov a poslať im ponuku šitú na mieru.
     
  • Personalizovaná ponuka: Ak chcete zvýšiť úspešnosť kampaní a UX, tak by ste mali začať pracovať s personalizáciou. Čo si pod tým predstaviť?
    • X-sell a Up-sell: Ponúkate svojim klientom možnosti predaja doplnkových produktov či služieb? Ponúknete im aj iné produkty, doplnkové, ktoré môžu pasovať k ich realizovanému nákupu? Ak pracujete s dátami, môže sa vám to vyplatiť. Keď si kúpi u vás klient bicykel, tak mu ponúknite servis, first aid balíček, pošlite mu zľavový kód na nové pneumatiky - viac vytunené, atď. Pracujte s existujúcim klientom.
    • Narodeninový a meninový zľavový kód: Nastavte si automatizovanú kampaň, ktorá bude vašim klientom posielať k narodeninám alebo meninám gratuláciu a zároveň aj drobnú pozornosť, napríklad zľavový kód. Následne budete vedieť vyhodnotiť, koľko klientov využilo narodeninový kód alebo prípadne si zmerať iné KPI e-shopu, ako napríklad Open rate, Click-thru-rate, Traffic na e-shop, atď. Automatizácia sa v tomto prípade naozaj oplatí. 
       

Ako by mohla vyzerať dátová budúcnosť?

Z prieskumu vyplýva, že priestor na intenzívnejšie využívanie dát pociťujú ako veľké, tak aj stredné spoločnosti. Veľké spoločnosti plánujú intenzívnejšie využívanie dát z CRM (42 %), z dátovej analýzy vlastných webov či e-shopov alebo aplikácií (35 %) a zároveň aj zo sociálnych sietí (28 %).

U stredných spoločností je najväčší priestor, až 71 %, na zvýšenie intenzity používania dát pre dátovú analýzu vlastnej stránky alebo aplikácie, potom s CRM dátami (46 %) a nakoniec sú to opäť sociálne siete (38 %).

Pri malých spoločnostiach, do 50 zamestnancov, plánujú intenzívnejšie využívať dátovú analytiku sociálnych médií (až o 37 % intenzívnejšie) a ďalej vlastnej stránky alebo aplikácie (až 21 %). Naďalej plánujú rovnako intenzívne používať verejne dostupné dáta (až 79 %) ako napríklad rôzne štatistiky a prehľady, interné dáta o predajoch (74 %) a údaje o klientoch a transakciách + CRM dáta (68 %). Kde vidíme najväčší priestor pre rozšírenie dát - bezplatne - sú informácie z vernostného systému, ktoré nevyužíva 68 % opýtaných.

Získali ste predstavu o tom, ako pracovať s dátami? Prípadne potrebujete pomôcť pri téme spracovania dát z e-shopu?

Obráťte sa na nás a my vám pripravíme analýzu návštevnosti vášho e-shopu, zhodnotíme silné a slabé stránky a navrhneme stratégiu pre úpravy. Páči sa vám táto predstava?

 

Profi e-shop riešenie CREATIVE sites - kontakt

 

Zdroj štatistických údajov: Go4insight

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia