Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

E-shop je výborný nástroj, ako prežiť krízu

Naša CEO Janka poskytla rozhovor pre web Akčné ženy. Z pohľadú zakladateľky a úspešnej riaditeľky firmy dnes už s vyše 45 zamestnancami odpovedala na otázky týkajúce sa budúcnosti e-shopov, ale i praktické záležitosti ako manažment firmy počas pandémie či správne hodnoty pri výchove detí. Výber toho najdôležitejšieho vám ponúkame v našom blogu.
 

Ako si spomínate na začiatky firmy?

Keď sme začínali s firmou, nemali sme nič. Dlhé roky sme mali iba na platy kolegov a nie na svoje. Ale robili sme to, čo nás baví, najlepšie ako sme vedeli a stále sme sa zlepšovali, učili, sledovali trendy, prinášali pridanú hodnotu pre našich zákazníkov, až sme sa vypracovali na takto veľkú firmu s viac ako 45 ľuďmi a množstvom spokojných zákazníkov.


Čo sa vám na vašej práci najviac páči?

Milujem túto prácu. Baví ma rozprávať sa s ľuďmi, počúvať ich príbehy a vymýšľať im riešenia na mieru podľa toho, čo potrebujú. Odborne som sa podieľala na vytvorení viac ako 1200 e-shopov. Mám rada kreativitu, baví ma tvoriť a byť súčasťou dizajnových návrhov.

 

Čo priniesol rok 2020 a pandémia e-shopom?

V roku 2020 tržby e-shopov lámali rekordy. Naši klienti zaznamenali o 62% vyšší medziročný obrat. V dôsledku pandémie spotrebitelia začali čoraz častejšie využívať služby online nákupu. Podľa dát Shopify sme v regióne Central & Eastern Europe zaznamenali 19,4 % rast tržieb z e-commerce, čo je síce menej ako v Ázii (25 %), za to však viac ako v Západnej Európe (10,2 %). Asociácia e-shopov odhaduje tržby z e-commerce za rok 2020 na  2 miliardy eur na slovenskom trhu.

Pandémia priniesla aj zmenu v nákupnom správaní, ktorá tu zostane, aj keď samotná pandémia odznie. S online nakupovaním sa zoznámili aj ľudia, ktorí by inak cez internet nikdy nenakúpili. Vzniklo veľa potravín na donášku, ako aj iného bežného spotrebného tovaru, čo môže umožniť ľahšiu starostlivosť o ľudí, ktorí sú doma alebo odkázaní na pomoc ostatných.


Ako vidíte budúcnosť e-shopov?

Jednoznačne veľmi pozitívne (smiech). E-shopom sa podľa mňa bude aj naďalej veľmi dariť. Internetové obchody totiž sprevádza množstvo benefitov – rýchle doručenie tovaru bez nutnosti cestovať, dlho čakať v rade, možnosť produkt rýchlo vyhľadať a nájsť, porovnať si nielen produkt, ale aj nájsť ho s najnižšou cenou, pozrieť si jeho hodnotenia a skúsenosti iných zákazníkov, atď. V podstate zákazník sa vie kvalitnejšie rozhodnúť na základe informácií získaných online. Produkt mu je doručený priamo ku dverám – šetrí sa čas nakupujúceho. Oproti kamennej predajni je e-shop nízkonákladová záležitosť. Pre mnohých podnikateľov je momentálne výborným nástrojom, ako krízu prežiť.

Online nákupy budú naďalej rozkvitať. Podľa mňa nás čakajú aj nové technológie s tým spojené, napr. prepojenie virtuálnej reality s e-shopom, aby si zákazník mohol vyskúšať oblečenie vo VR a videl sa v ňom.


To sa dobre počúva. No prezraďte nám, ako ste zvládali byť počas pandémie doma s deťmi a zároveň viesť firmu s viac ako 45 ľuďmi?

Na úvod treba povedať, že máme viaceré tímy a každý tím má svojho tímlídra, takže komunikujem hlavne s nimi. Fungujeme na princípe dôvery v schopnosti ľudí, majú vlastnú slobodu a podporujem ich, aby prichádzali so svojimi riešeniami či novými nápadmi.

No zladiť nabitý pracovný režim s deťmi spočiatku nebolo vôbec jednoduché. Postupne sme si však našli systém, aby sme dokázali fungovať a všetko podstatné stíhali. Počas prvej vlny na jar 2020 to bolo pre mňa organizačne náročnejšie – boli sme doma všetci 4 – ja, manžel a dve deti. Mladší syn nemal online vyučovanie. Vyskúšala som si byť učiteľka, upratovačka, kuchárka, animátorka a zároveň sa plnohodnotne venovať práci a všetkému, čo sa odo mňa očakávalo.  A do toho sme sa rozhodli kúpiť 6 týždňové šteniatko, ktorému sa bolo potrebné venovať a naučiť ho základné návyky. Bolo to miestami ozaj náročné.


Čo by ste odporučili rodičom na homeoffice? Ako sa to dá podľa vás lepšie zvládať?

Podľa mňa je dôležité, aby rodičia boli psychicky v pohode. Poznám to na sebe, keď chcem toho veľa urobiť a stihnúť, pritom mi stále zvoní telefón, treba niečo súrne vyriešiť a nestíham sa ani deťom riadne venovať, začnem byť nervózna. Deti to veľmi rýchlo vycítia a potom tiež nie sú v pohode.  Ale keď sú rodičia v poriadku (myslím naozaj vnútorne v pohode – vnútorne vyrovnaní), tak aj deti sa naladia na rovnakú vlnu.  Dôležité je aj nič si ako rodič nevyčítať. V každom momente robíme to najlepšie, ako práve vieme. Samozrejme, že je na mieste si uvedomovať, čo robíme a prečo, a stále sa zlepšovať.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia