Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

Čo prináša nový Google Analytics 4?

Najznámejšia analytická platforma od Google predstavuje nové vylepšenia. Vďaka novým metrikám a funkciám budete mať opäť o niečo lepší prehľad o správaní zákazníkov na vašom webe. V hre je zopár zaujímavých noviniek, ako zavádzanie umelej inteligencie pri predikcii vývoja. Aké zmeny pre nás pripravili vývojári v Google? Poďme si na ne posvietiť.

Vývoj v oblasti technológií smeruje k “smart” princípu - umelej inteligencii a automatizácii. Na pleciach používateľa aplikácií by malo byť čo najmenej starostí. Toto vám sľubuje i nový Google Analytics s prívlastkom “4”. Čo od neho môžeme očakávať?
 

Predikcie vývoja metrík

Iste predikatívne funkcie založené na schopnosti učiť sa na základe dát obsahoval Google Analytics i doteraz. Tentokrát však prináša nové možnosti predpovede vývoja metrík. Vstupujeme totiž do éry prediktívneho marketingu. V praxi to znamená, že budeme čím ďalej tým častejšie využívať analytické nástroje založené na AI - umelej inteligencii. 

Od nového Google Analytics môžeme očakávať schopnosť upozorňovať na nové príležitosti a hrozby na základe vývoja trhu. Dostanete napr. upozornenie na možnosť zárobku v konkrétnom segmente zákazníkov na základe odhadovaného zvýšeného dopytu. Dáta z aplikácie budete môcť využiť na zacielenie kampaní založených na predikcii správania zákazníkov v budúcnosti.

Príkladom novej štatistiky je tzv. “churn probability”, ktorý pomôže identifikovať zákaznícke segmenty, u ktorých je vyššia pravdepodobnosť, že prestanú používať produkt alebo službu značky, a preto ich osloviť vhodnými marketingovými stratégiami.

prepojenie_google_ads
Hlbšia integrácia s Google Ads

Nové Google Analytics sľubuje vytváranie podrobných zoznamov publika, ktoré budú prepojené priamo s Google Ads. Príklad: váš zákazník z nastaveného Google Ads publika vykoná nejakú akciu na webe alebo v aplikácii. Táto informácia sa automaticky premietne aj do Google Analytics

Po uskutočnení stanovenej akcie (ako napr. nákup v aplikácii) v rámci konkrétnej kampane bude tento zákazník vyradený z remarketingového listu a nebude naň ďalej cielená kampaň. Týmto spôsobom môžete ušetriť zbytočne vynaložené náklady na inzerciu, čo pocítite na vašom ROI (return of investment), čiže návratnosti investície.

Okrem toho sa môžete tešiť aj na prepojenie s Youtube a reportovanie činnosti  návštevníkov na webe ako aj v aplikácii. Budete tak môcť sledovať, ako reagujú na váš brand i na tejto platforme. 

 

Reporty podľa životného cyklu zákazníka 

Zásadnou zmenou prešli i reporty správania zákazníkov. V súlade s vylepšeniami budete môcť odteraz sledovať zákazníkov v jednotlivých fázach “spotrebiteľského života” naprieč všetkými zariadeniami. V prvej fáze môžete napríklad využiť report akvizície zákazníka (user acquisition), následne report zapojenia zákazníkov (user engagement) a napokon report ich udržania (user retention) na zistenie, čo motivuje vašich zákazníkov ku konkrétnym činom.

Po novom budete tiež môcť prideliť konkrétnemu používateľovi vlastné ID a tak získať konkrétnejšie dáta o jeho správaní. Rovnako tak môžete zabrániť duplikáciam údajov.

google_analytics_metriky

Nové funkcie bez nutnosti programovania

Ďalším vylepšením je i možnosť trackovania, resp. sledovania udalostí (ako napríklad prehratie videa či scrollovanie) vykonaných návštevníkmi webu bez potreby zasahovať do kódu stránky. Ak ste doteraz nastavovali trackovanie udalostí (eventov) v Google Tag Manageri, v novej verzii Analytics to už nebude nutnosťou. Pôjde totiž o súčasť tzv. “codeless features” - čiže bezkódových funkcií. 

 

Konkrétnejšie nastavenia spracovania používateľských dát

Google Analytics 4 tiež ponúkajú možnosť marketérom lepšie zosúladiť svoje ciele s GDPR. Súhlas so spracovaním používateľských dát je bežnou súčasťou stránok, ktoré zbierajú dáta o konečnom používateľovi pre ďalšiu analýzu.

V novom režime Analytics budú mať návštevníci webu podrobnejšie a konkrétnejšie možnosti udeľovania súhlasu - ako napr. samostatný súhlas so zberom dát pre účely Google Analytics. Používatelia tak budú môcť udeliť súhlas s odosielanám údajov výhradne za účelom spracovania pre túto aplikáciu.  

Suma sumárum: nový Google Analytics poskytuje komplexnejší pohľad na dáta o životnom cykle používateľov z viacerých hľadísk. Tieto štruktúrované dáta dokáže následne využiť v prediktívnych marketingových funkciách, vďaka ktorým môžete nastaviť efektívnejšie marketingové kampane. Celkovo sa od vylepšení očakáva "jemnejší" prístup pri zbieraní dát a ich následnej analýze. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia