Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

6 Google nástrojov zadarmo na rozbeh vášho e-shopu

Pred spustením e-shopu musíte splniť celý zoznam krokov. Nájsť dodávateľov, vybrať si e-shopové riešenie, vyriešiť sklad a logistiku, spustiť web. Checklist je odškrtnutý a vy čakáte na objednávky. Tie však ...neprichádzajú. Zabudli ste totiž na kľúčovú zložku - online marketing. Bez neho sa o vašom e-shope nikto nedozvie. Ako sa vyhnúť tomuto scenáru? Pomôže vám sada užitočných nástrojov od Google.

Možno ste o online marketingu uvažovali nasledovným spôsobom:

  • nejako to zvládneme sami,
  • vieme predsa používať Facebook a Instagram,
  • pôjde to samo - máme bezkonkurenčné ceny,
  • čo bude treba, to sa naučíme časom,
  • prípadne skúsime jedného či dvoch freelancerov,
  • na profesionálny servis aj tak nemáme budget. 

Ak ste sa v jednom z týchto bodov našli, dovoľte, aby sme vám poradili: profi online marketing budete skôr či neskôr potrebovať a čím skôr ho zavediete, tým skôr sa pohrnú objednávky. Predtým, než zlomíte palicu nad vaším rozpočtom, nechajte si vypracovať cenovú ponuku. Skúste rovno osloviť našu marketingovú agentúru CREATIVE digital.

Prejdime ku konkrétnym krokom: koľko písmen má slovo Google? Áno, šesť je správna odpoveď. A je to tiež počet nástrojov pre online marketing, správu dát a skriptov na webe, ktoré vám Google ponúka zadarmo.
 

Google Analytics & GTM - cenné info o vašich zákazníkoch 

Objem dát, ktorý je Google schopný zbierať o návštevníkoch vášho e-shopu, je enormný. Bola by preto škoda ich nezbierať hneď od začiatku - a hlavne správnym spôsobom. Na tento účel slúži Google Analytics, ktorý by ste si mali osvojiť čo najskôr. Dokážete v ňom sledovať mnoho užitočných dát o návštevníkoch vášho webu. Možno vás zaujíma cesta zákazníkov k nákupu, prípadne ktorý zdroj zákazníkov je pre vás najdôležitejší a ktorý môžete, naopak, prehliadnuť. Toto všetko i mnoho navyše vám prezradí práve Analytics.

Taktiež sa vám o mesiac, o dva či o rok neskôr poďakuje agentúra, ktorá sa vám začne starať o marketing - budú mať k dispozícii dáta, na ktorých môžu stavať.

Možno si myslíte: Google Analytics je zaiste potrebné prepojiť s e-shopom pomocou komplikovaných programátorských trikov. Existuje však skratka: odporúčame využiť nástroj s názvom Google Tag Manager, tzv. “GTM-ko”.

GTM je pomôcka, pomocou ktorej si dokážete vylepšiť web o rôzne nástroje, ktoré budú pre vás získavať hodnotné dáta. A to i bez pokročilých IT zručností: verte či nie, GTM-ko urobí aj z vás programátora v priebehu niekoľkých minút. Na prepojenie GTM-ka s vaším e-shopom síce bude potrebovať pomoc ITčkara, avšak následne sa vám otvoria nové možnosti - vkladať skripty, tooly a pluginy do webu vo vlastnej réžii. Nebudete tak potrebovať externú pomoc, ktorý by vás stála dodatočné náklady. Takisto odbremeníte stránku od spúšťania externých skriptov, ktoré by ju mohli spomaľovať. Navyše prepojenie s Analytics sa dá vybaviť na počkanie. 
 

Google Moja Firma - vaša e-vizitka

GTM a e-shop sa však týkajú iba online sféry. A čo váš kamenný obchod? Ten môžete propagovať na Mapách Google. Pomocou Google My Business (resp. Google Moja Firma) si vytvoríte virtuálny profil vašej predajne a doplníte potrebné informácie: pridáte fotky, otváracie hodiny, produkty či služby a kontakt. 

Mimoriadne dôležitou súčasťou Google Moja Firma sú recenzie. Zákazníci po celom svete pri rozhodovaní sa o nákupe dávajú veľký dôraz práve na hodnotenie obchodu - či už slovné alebo známe “hviezdičky". Môžu sa dokonca zamerať na vaše odpovede na recenzie, predovšetkým tie negatívne. Dajte si záležať na dobrom mene svojho biznisu a pracujte na svojej reputácii. Google Moja Firma je vaša virtuálna vizitka

Vašou ďalšou vizitkou sú výsledky vyhľadávania. Ak sa po pár dňoch nezobrazíte v Google, napr. pri vyhľadávaní produktu či kategórie, ktorú máte aj na vašom e-shope, nezúfajte. Google musí denne spracovať množstvo nových dát a informácií o weboch, až sa mu zatočí hlava. K vášmu e-shopu sa dostane možno o dva týždne, a až vtedy ho zaindexuje - inými slovami: vezme ho na vedomie a zobrazí vo výsledkoch vyhľadávania. 
 



Google Search Console - staňte sa členom www klubu

Prosím - dva týždne? Nebojte sa: toto polienko v ceste indexácie môžete preskočiť pomocou ďalšieho nástroja od tohto internetového giganta - Google Search Console. Založte si účet, oslovte svojho developera e-shopu a požiadajte ho o tzv. mapu stránok. 

Táto mapa obsahuje všetky potrebné informácie o vašom e-shope z pohľadu Google. Link na túto mapu vložíte priamo do Google Search Console. Voilà, potvrdením tohto kroku ste doslova povedali “Hej Google, tu som. Indexuj ma! Chcem sa zobrazovať v tvojich výsledkoch vyhľadávania!”. Gratulujeme, ušetrili ste čas, ktorý by Google strávil hľadaním vášho e-shopu. Takto ste sa stali súčasťou partie všetkých webstránok vo svete internetu. 

Search Console okrem toho eviduje výsledky vášho e-shopu v pokuse o jeho vyhľadanie na Google a tiež sleduje metriky potrebné pre SEO. Je len na vás, nakoľko ich budete sledovať a zaoberať sa nimi. SEO je beh na dlhú trať, no odporúča sa touto časťou online marketingu naplno zaoberať ešte pred spustením e-shopu.


Google Ads - precízne zacielená inzercia

Chcete nadiktovať Googlu priamo, čo má zobraziť ľuďom, keď budú hľadať váš e-shop? Radi by ste upriamili pozornosť na konkrétne produkty či kategórie na vašom e-shope? Odpoveďou je Google Ads.

Premyslený nástroj,v ktorom sa snúbia dáta e-shopu, dáta Googlu, kľúčové slová a know-how marketérov. Výsledkom sú chytľavé texty, na ktoré chcete kliknúť. Bannery, ktoré vás pri čítaní online správ oslovia s produktom, ktorý ste si pre pred troma dňami prezerali na e-shope. Videá na Youtube, ktoré sa vám do hláv zapísali natoľko, že ani neviete prečo, ale celá rodina má zrazu “fancy” ponožky.

Cez Google Ads taktiež môžete zviditeľniť produkty priamo pod výsledkami vyhľadávania v tzv. Nákupoch Google (Google Shopping). Pekne zoradené produkty s obrázkami a cenou - tzv. feed, pripravené priamo pre zákazníkov. Feed, ktoré chcete takýmto spôsobom v Google zobraziť, upravíte pomocou aplikácie Google Merchant Center, alebo, zjednodušene, “GMCéčka”.
 



Google Merchant Center - výklad vášho e-shopu

Čo potrebujete pre prácu s GMC? V prvom rade sa pri výbere e-shopu uistite, či vám zvolené riešenie ponúka možnosť vytvárať feedy pre GMCéčko, prípadne pre cenové porovnávače. Veľmi si tak uľahčíte cestu základnými nastaveniami aj pri práci s cenovými porovnávačmi. Feed nie je len o produktoch, ale musí mať svoje pravidlá a dáta, ktoré sú Merchant Centrom vyžadované pre správne fungovanie.

Po pridaní feedu môžete GMCéčko prepojiť s Google Ads a vytvoriť tak veľmi efektívnu reklamu v Nákupoch Google. Prepojenia účtov a tvorba kampaní je však komplexná oblasť, v ktorej budete potrebovať aj trochu know-how. Preto odporúčame sa obrátiť na profesionálov, akými sú napríklad aj naši marketéri z CREATIVE digital.

Už sme spomenuli cenové porovnávače v spojitosti s feedmi. Výhodné e-shopové riešenia ponúkajú aj možnosť viacerých XML feedov, vhodných na rôzne použitie. Máte lacnejšie produkty ako konkurencia? Inzerujte na Heureka.sk. Máte na sklade kopec skvelých šiat, doplnkov a oblečenia? Využite možnosti, ktoré vám ponúka portál Glami.sk. Chceli by ste dať do pozornosti nábytok, bytové doplnky a dekorácie? Spravte si profil na Favi.sk alebo Biano.sk a zistite, či tam nezískate nových zákazníkov. A to všetko prakticky len pomocou dobrých XML feedov z e-shopu a, samozrejme, troške kreditu z vašej peňaženky.

Na vyhodnotenie spomenutých potenciálnych zdrojov príjmov následne použijete Google Analytics, ktorý vám na základe sledovania ciest zákazníkov ukáže, odkiaľ konkrétny zákazník prišiel a čo si kúpil.


Predstavili sme vám najzákladnejšie nástroje od Googlu na rozbeh vášho e-shopu. Samozrejme, marketingových nástrojov je neúrekom. Tieto však máte okamžite k dispozícii a pravdepodobne ich budete používať počas celého životného cyklu vášho e-shopu. Preto vám odporúčame naučiť sa s nimi pracovať čo najskôr a zbierať dáta už od samotného počiatku. Ocení to nielen marketingová agentúra, s ktorou budete pravdepodobne v budúcnosti spolupracovať. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia