Kategórie
 
 
 
 
 
 
E-commerce podnikanie

B2B a B2C transakcie - aký je medzi nimi rozdiel?

Určite sa ste sa už s týmito skratkami stretli. B2B je skratkou slovného spojenia business-to-business a vyjadruje obchodný vzťah medzi dvoma firmami, zatiaľ čo pri B2C - business-to-client - predávate svoje produkty priamo klientom, čiže konečným spotrebiteľom. Aké rozdiely medzi B2B a B2C objednávkami by ste mali brať do úvahy, ak ste vlastníkom e-shopu?

Obchodné systémy, ktoré zabezpečujú B2B a B2C transakcie a administráciu predaja, sa líšia v komplexnosti, rozsahu a náročnosti na uskutočnenie transakcií. Je preto dôležité, aby ste pre svojich zákazníkov implementovali vhodný systém. Pri B2B je proces nákupu obvykle zložitejší. Zjednodušene môžeme skonštatovať, že B2B systém je nadstavbou fungujúceho B2C systému. 

Koneční spotrebitelia pri B2C transakcii kupujú vaše produkty alebo služby na osobné použitie. Kupujúci v B2B segmente nakupujú produkty určené na ďalšie použitie v ich spoločnostiach, alebo na predaj vlastným zákazníkom. Z tohto dôvodu sa môžu ciele nákupu a celkový postup zásadne líšiť. 

Cena produktov a platba

V B2C vzťahu platia zákazníci, ktorí kupujú produkty cez váš e-shop, rovnakú cenu ako ostatní spotrebitelia. V B2B sa však cena môže líšiť podľa konkrétneho zákazníka. Vaši partneri si môžu vyjednať zľavu na základe objemu či charakteru objednávok. Častokrát potrebujú nezáväznú cenovú ponuku ešte pred uskutočnením objednávky. Pre B2B klientov môžete pripraviť niekoľko cenových úrovní - napr. pre niekoľkokusový odber či “paletový” predaj. 

Majte na zreteli, že pri B2B klientoch sa spravidla objednávky robia vo veľkých množstvách. Pri veľkoobjemovom nákupe zavážia rozdiely v cenách i na úrovni desatín. Zohľadnite tento fakt pri cenotvorbe, ako aj pri nastavovaní vášho e-shopového systému.

V e-shopoch si v rámci B2C transakcií zákazníci vyberajú produkty a platia za ne prostredníctvom platobných brán, v prípade dobierky tiež platobnými kartami či hotovosťou.

B2B transakcie si vyžadujú zložitejší obchodný systém. Zákazníci si vyberajú, objednávajú a zabezpečujú dodanie produktov prostredníctvom dohodnutého logistického kanála. Za tovar väčšinou neplatia v čase uskutočnenia objednávky, ale zaplatia až po prijatí faktúry, ktorú uhradia v rámci dohodnutých platobných podmienok.

Cena produktov a platba

B2C klienti si môžu objednať tovar prostredníctvom vášho e-shopu. Vložia želaný tovar do košíka, vyberú si spôsob dopravy a platby a tak zavŕšia objednávku. Tento typ transakcií je menej náročný na logistiku: klient vstúpi do B2C transakcie na základe častokrát spontánneho vlastného dopytu. Logistika B2B klientov je však opäť komplikovanejšia a vyžaduje si plánovanie. Objednávky prichádzajú na základe dlhodobejšej koncepcie.

Pri B2B partneroch musí byť systém schopný prijímať objednávky v rozličných podobách, ako je e-mail či dokumenty v rôznych formátoch, ako napríklad CSV, ktorý už rovno obsahuje konkrétne kódy produktov a požadované množstvá. Pre porovnanie: B2C zákazník nemusí poznať vaše produkty, prezerá si vašu ponuku na webe a v prípade záujmu vloží produkt do košíka. Toto však neplatí pre B2B: títo partneri totiž môžu byť dobre oboznámení s vaším sortimentom, vedia presne čo chcú a v akom množstve. V takom prípade nebudú prechádzať položkami tovarov a po jednom ich vkladať do košíka. Pokúste sa im tento proces čo najviac uľahčiť - napríklad možnosťou nahrávania CSV súborov priamo do košíka.

Pokročilejší B2B zákazníci by v ideálnom nákupný proces úplne obchádzali a objednávky vykonávali automaticky z ich ERP (vnútropodnikový informačný systém) prepojeného s vaším e-shopom.

Takisto by mal ponúkať možnosť prepojenia s ďalšími administratívnymi systémami, ako sú fakturácia, záznamy o zákazníkoch (CRM systém) a účtovníctvo.

Narozdiel od B2C zákazníkov budú vaši spokojní B2B zákazníci opakovať objednávku viackrát. V takom prípade zaiste ocenia funkciu opakovania objednávky a ukladania zoznamov zakúpených produktov. B2B obchodní partneri často nakupujú rovnaké produkty v rovnakých množstvách - v takom prípade chcú mať často nakupované produkty neustále po ruke. Možnosť opakovania objednávok však môžu využiť iť i B2C zákazníci, a to predovšetkým pri predmetoch s každodenným využitím, ako sú hygienické potreby či potraviny. 

Export produktov 

Keďže od B2C klientov spravidla neočakávame veľkoobjemový nákup, spoliehame sa, že želané produkty nájdu prostredníctvom vyhľadávania priamo na webe vášho e-shopu. B2B klienti však potrebujú nakúpiť veľké množstvo rôznorodých tovarov. Tento proces im možno uľahčiť pomocou exportu ponúkaných tovarov v zodpovedajúcom formáte. V ideálnom prípade automatický a pravidelný.

Niektorí odborníci odporúčajú exportovať produkty v CSV či XML formáte. Do týchto exportov by ste mali zakomponovať čo najkomplexnejšie dáta o vašich produktoch - ceny, dostupnosť, množstvo a pod. 

Pokročilý export produktov zabezpečíte implementovaním API do vášho e-shopu. API predstavuje rozhranie, cez ktoré si váš obchodný partner bude môcť sťahovať dáta podľa potreby v reálnom priamo z vášho systému, ako napr. informácie o dostupnosť konkrétnych produktov. 

Pri tomto type si dávajte pozor na záťaž vášho e-shopového systému. Pri veľkom objeme dát a častom dopytovaní informácií zo strany klienta prostredníctvom API môžete váš systém preťažiť. 

V prípade sťahovania dát cez API na základe dopytu je potrebné zabezpečiť čo najvyššiu spoľahlivosť servera s ERP. Na odbremenenie systému sa odporúča zabezpečiť ukladanie vypočítaných cien do cache pamäte servera a ich sťahovanie len v prípade, ak naozaj došlo ku zmenám. Urýchlite tak načítavanie a zobrazovanie dát obchodnému partnerovi a odľahčíte bežiace procesy.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia