Kategórie
 
 
 
 
 
 
Online marketing & SEO

Ako na on-page SEO

Aby ste dôkladne porozumeli problematike SEO, musíte naň nazerať ako na mincu, ktorú tvoria dve rovnocenné strany: on-page a off-page SEO. Vaším prvým krokom bude postarať sa o vhodný obsah stránky a jej správne nastavenie tak, aby ju mal Google v obľube a zobrazoval ju vo výsledkoch vyhľadávania

Predmetom on-page SEO je obsah stránky. Jeho širšiu definíciu by sme mohli sformulovať ako optimalizáciu obsahu stránky pre potreby používateľa, a tiež pre potreby Google. Čo to znamená?

 

Obsah stránky nadovšetko

Kvalitný content je najdôležitejšou časťou vášho webu nielen z pohľadu SEO. To je absolútne pravidlo číslo jeden. Pod kvalitným rozumieme obsah, ktorý:

  • je relevantný pre návštevníkov: obsahuje práve tie informácie, ktoré hľadajú, a tieto informácie sú aktuálne a podané pre užívateľa vhodnou formou;
  • je jedinečný: text bol napísaný výlučne pre potreby vášho webu - Google je citlivý na duplikovaný obsah
  • je rovnako relevantný pre vyhľadávače: to znamená, že i samotný Google dokáže rozpoznať, že práve vaša stránka je práve tá, ktorá poskytne užívateľovi informácie, ktoré hľadá.

Ako Google vyhodnotí, že práve vaša stránka je tá pravá, ktorú má zobraziť na samotnom vrchu výsledkov vyhľadávania?

Google využíva niekoľko princípov. Najzákladnejším sú kľúčové slová - čiže slová a frázy, ktoré najpresnejšie vystihujú obsah vášho webu. Zároveň by to mali byť slová, pomocou ktorých by mali byť užívatelia schopní vyhľadať práve váš web

V skratke - ak predávate záhradkárske potreby, obsah vašej stránky by mal nemal byť skúpy na výrazy ako napr. “záhrada, záhradnícke náradie, záhradná technika” a pod. Záhradkárčenia chtiví užívatelia budú s vysokou pravdepodobnosťou zadávať do vyhľadávacej lišty práve tieto slová. Google každú stránku skontroluje svojimi “robotmi” a na základe jej obsahu ju odporúča do výsledkov vyhľadávania. A práve týchto robotov si musíte získať na svoju stranu. 

Držte sa však zásady - píšte obsah pre ľudí, nie pre Google. Text by mal byť ľahko a príjemne čitateľný, napísaný prirodzeným jazykom.
 

SEO TIP: Vytvárajte unikátny obsah a zahrňte kľúčové slová do obsahu vašej stránky. Ich frekvencia by mala byť dostatočná na to, aby automatizované Google roboty vedeli ľahko rozpoznať, čoho sa týka content vašej stránky. Čím vyššie ich umiestnite, tým lepšie. Zároveň však nezabudnite na pravidlo - obsah je dôležitejší než hustota kľúčových slov.

Nepodceňujte ani fakt, že Google dáva čím ďalej tým väčší dôraz na lokalitu, preto prispôsobujte obsah oblasti, v ktorej sa nachádzajú vaši potenciálni návštevníci. Ak máte napr. predajňu v Bratislave, nezabudnite tento fakt spomenúť aj v texte; je veľmi pravdepodobné, že umiestnenie prevádzky bude jedným z parametrov vyhľadávania

Ak však do Google zadáte práve tento výraz, určite si všimnete, že “záhradkárske potreby” majú v názve viacero výsledkov vyhľadávania. Prečo Google uprednostnil práve prvú možnosť? Dobre tušíte, že kľúčové slová v texte sú len prvým krokom k on-page optimalizácii SEO

Title tagy - menovka na dverách

Predstavte si prvú stranu výsledkov vyhľadávania ako chodbu s mnohými dverami bez menoviek a vy netušíte, do ktorých vstúpiť. Vtedy vám pomôže “tag” - značka, ktorá vám napovie, čo sa skrýva za konkrétnymi dverami.

Title tag je spomedzi on-page SEO faktorov ten najdôležitejší. Ide práve o ten - notoricky známy - prvý riadok, ktorý sa zobrazuje v SERP (Search Engine Results Page), či že vo výsledkoch vyhľadávania. Komunikuje najviditeľnejšiu informáciu potenciálnemu návštevníkovi a podáva mu základnú informáciu o vašom webe. Zobrazuje sa napríklad i v záložke stránky vášho prehliadača, či v postoch na sociálnych sieťach ako náhľad stránky. Z týchto dôvodov by mal byť schopný okamžite zaujať pozornosť a jasne komunikovať, aký obsah návštevník nájde na stránke.

Je tiež nevyhnutné doň vložiť kľúčové slová, pričom platí zásada - čím relevantnejšie, tým viac vľavo. Dĺžka tagu je cca. 60 znakov.
 

SEO TIP: Title tag môže rozhodnúť o kliknutí a nekliknutí na váš web. Zaraďte doň najrelevantnejšie kľúčové slová, zľava doprava podľa dôležitosti. Title tag by mali mať aj všetky vaše podstránky - i tie sa môžu zobraziť vo výsledkoch vyhľadávania. Každý tag musí byť unikát - ak Google niečo nemá v láske, tak je to duplicitný obsah. Táto zásada sa týka celého obsahu stránky: dajte si záležať, aby všetok text i obrázky boli z vašich vlastných zdrojov.

Meta popisy - dve kľúčové vety

Meta popis sa nachádza pod title tagom. Nazerajte naň ako na text inzerátu - snažte sa “predať” obsah stránky v rozmedzí 50-160 znakov. Nemusíte klásť dôraz na kľúčové slová: v r. 2020 meta popis neovplyvňuje ranking vašej stránky vo výsledkoch vyhľadávania. Nezabudnite ho navrhnúť tak, aby bol v súlade s nadpisom a ďalej ho dopĺňal a rozvíjal.

Meta popis však dokáže výrazne ovplyvniť váš CTR (click-through-rate) - čiže miera prekliku webu. Vyhľadávané slová sa totiž zobrazia boldom (hrubým fontom, podobne ako tento) v meta popise, môžu tak užívateľa okamžite upútať a poukázať na relevantný obsah. 
 
Dávajte si však pozor na tzv. clickbait (bait=návnada). Ide o lákavé nadpisy či popisy, ktoré majú v návštevníkovi vyvolať čo najväčšiu zvedavosť a môžu mať až bulvárny nádych. Hoci im nemožno uprieť vysoký CTR, ak sa obsah nezhoduje so “senzačným” headlinom, riskujete povesť svojej značky. Okrem toho, mnohí užívatelia sa na základe podobných praktík clickbaitovým linkom vyhýbajú. Snažte sa preto o kompromis medzi SEO nadpisom a clickbaitom - vábte, ale v rozumných medziach.

Vašim skutočným cieľom totiž nie je iba prekliknutie užívateľa na web, ale jeho čas strávený na stránke, tzv. “dwell time”. Čím vyšší dwell time, tým lepší dôkaz pre vás, že máte kvalitný obsah. Čo je ale najdôležitejšie - stránky s vysokým dwell timom majú aj vyšší ranking vo vyhľadávaní Googlu.
 

SEO TIP: I keď meta popis nemá priamy dopad na zobrazenie vašej stránky v SERP, môže znamenať kľúčový rozdiel medzi kliknutím na váš web a odchodom. Ak chcete zvýšiť svoj CTR, upútajte pozornosť potenciálneho návštevníka výstižným a jednoduchým popisom vašej stránky. 

Vyvarujte sa príliš senzačným nadpisom, ktoré by mohli niektorých užívateľov otráviť. Niektoré stránky odporúčajú zakomponovať do meta nadpisu resp. popisu otázku a zvýšiť tak CTR. 

 

Skrátenie URL adresy - vaša SEO vizitka

Určite ste sa stretli s krkolomnými podobami linkov s nekonečným reťazcom znakov. Sú nepraktické a z pohľadu užívateľov nezrozumiteľné, a ani Google ich nemá v láske. Okrem toho, forma URL adresy dokáže navigovať užívateľov k správnemu obsahu - stačí, ak vložíte kľúčové slová priamo do linku.

Porovnajte: 

  • zahradnepotreby.sk/1N6uIB2ljQQSBG5s9yO1lC_OyCetUw71pS5r94xoXg7
  • zahradnepotreby.sk/zahradne-domceky-pre-kazdy-dvor
Viaceré zdroje odporúčajú dĺžku URL do piatich slov. Pri vyššom počte váš link môže vyzerať menej dôveryhodne a Google nebude prikladať slovám na druhom konci URL takú váhu, ako na jeho začiatku.  

 

SEO TIP: Používajte skrátené URL adresy. Vložte do nich kľúčové slovo vyjadrujúce obsah, na ktoré link odkazuje - ideálne na začiatok. Vyvarujte sa tiež zbytočných znakov, ktoré môžu spôsobiť prehliadačom problémy. 

Využívanie headlinov H1 a H2

Význam nadpisov H1 až Hx označovaných podľa dôležitosti a ich dopad na výsledky vyhľadávania sa počas histórie SEO menil. Podľa výsledkov nedávneho experimentu však momentálne nemajú zásadný vplyv na ranking vašej stránky v SERPe. V každom prípade by ste však headliny mali do svojho textového obsahu zaradiť. Máte na to niekoľko dobrých dôvodov:
  • vďaka nadpisom je váš text omnoho prehľadnejší: “user-friendly” web by mal byť rozdelený do viacerých odsekov a sekcií pre ľahšie čítanie;
  • zachytíte v ňom podstatu textu: pozornosť návštevníka (a rovnako i Googlu) upúta nadpis ako prvá vec - na základe headlinu bude vedieť, či nájde v konkrétnom navigáciu na stránku odseku požadovanú informáciu;
  • uľahčíte navigáciu na stránke: užívateľ môže ľahko prescrollovať stránku a podľa headlinu nájsť presne tú sekciu, ktorú potrebuje.

Vo všeobecnosti sa využívanie H1 headlinov považuje za SEO best practice. V krajnom prípade môže Google dokonca vytiahnuť titulku stránky z H1 nadpisu, ak sa mu to z akéhosi dôvodu nepodarí z title tagu.


SEO tip: Headliny zlepšujú čitateľnosť vášho textu. H1 obsahuje najväčšie a najvýraznejšie slová na stránke a môže mať v niektorých prípadoch pozitívny dopad na návštevnosť stránky. Niektoré stránky varujú pred použitím H1 tagu viac ako jedenkrát. H2 a ostatné nadpisy môžu výrazne dopomôcť k ľahkej navigácii v obsahu webu i pre Google roboty

 

Rýchlosť načítania stránky - každá milisekunda sa počíta

Žijeme vo veľmi rýchlej dobe a užívatelia internetu nemajú času nazvyš. Ak kliknú na link, očakávajú, že stránka sa načíta expresne a čo nevidieť sa obsah webu zobrazí na obrazovke. Ak sa bude “koliesko” točiť pridlho, okamžite stlačia šípku späť a kliknu na ďalší link v poradí. Ako sa vyhnúť tomuto scenáru?

Rýchlosť načítania stránky ovplyvňuje niekoľko faktorov:

  • rýchlosť webhostingu: čas potrebný pre načítanie stránky dokáže ovplyvniť i výber spoločnosti, ktorá vám poskytuje hosting. Návod, ako si vybrať (slovenský) webhosting, nájdete napr. tu
  • výber redakčného (CMS) systému: rozhodnite sa pre správny CMS na základe vašich preferencií, v ponuke je široká škála od Wordpressu po open-source systémy. Ak hľadáte profesionálny redakčný systém s intuitívnym prostredím a vlastným hostingom, CREATIVE shop je tu pre vás; 
  • počet obrázkov a ich kvalita: obrázky tvoria spravidla okolo 80% dát na stránke. Ak sú priveľké, môžu závažným spôsobom spomaliť načítanie.
  • dĺžka a “štíhlosť” kódu: ak sa vaša stránka načítava pomaly, môže to byť i dôsledkom “preprogramovania”. Váš kód je príliš komplikovaný, prípadne zahŕňa i nepotrebné funkcie a obsahuje zbytočné riadky.

SEO TIP: Ako prvý skontrolujte obsah stránky. Priveľké obrázky (vo formáte PNG a väčšom) skomprimujte do formátu JPG, zbytočný vizuálny obsah odstráňte. Na komprimovanie obrázkov môžete použiť niektorú z plejády stránok ako napr. https://tinypng.com/ . Pri vkladaní obrázkov tiež nezabudnite na ich pomenovanie, miesto IMG2548 ho nazvite podľa toho, čo sa na ňom nachádza - Google totiž zohľadňuje i popis obrázkov.

“Zoštíhlite” kód webu a vyhoďte z neho nepoužívané skripty či moduly. Ak ste na vašej strane už všetko optimalizovali, zamerajte sa na externé faktory: overte si, či je váš webhosting dostatočne rýchly, prípadne si priplaťte za lepšiu alternatívu. Uvážte, či máte vyhovujúci CMS pre vaše potreby a k tomu zodpovedajúci hosting. 

Ďalej môžete použiť triky ako napr. aktivácia “browser caching” - toto umožní ukladanie dát do pamäte cache v prehliadači vašich návštevníkov a pri nasledujúcej návšteve sa im stránka načíta oveľa rýchlejšie.

Nezabudnite tiež pravidelne testovať rýchlosť stránky, využite môžete niekoľko nástrojov ako napr. Google PageSpeed

Vnútorné prelinkovanie - pomôžte svojej stránke sami

Podobne ako linky, ktoré odkazujú na externé stránky, môžu linky smerovať i dovnútra vašej stránky a odkazovať na jej jednotlivé časti. Ak tento princíp správne uchopíte, môžete výrazným spôsobom pomôcť návštevnosti svojich podstránok, a to použitím vlastných zdrojov. 

Predstavte si, že ste na stránke publikovali článok či blog, ktorému chcete zvýšiť návštevnosť. Vaša nová publikácia sa nachádza v jednej z podsekcií stránok. Má sa k nemu užívateľ ako dostať? A čo je dôležitejšie - nájde k nemu cestu Google robot, zodpovedný za viditeľnosť vašej stránky?

Predstavte si vašu webstránku ako hierarchizovanú sieť - s hlavnou stránkou a podstránkami, ktoré sú premostené pomocou linkov. Aby sa užívateľ dokázal dostať i do posledného kúta vášho webu, musí k nemu viesť cesta

Takisto nezabudnite, že každá cesta by mala mať cieľ - čo môže byť horšie, ako keď sa vám po kliknutí na link zobrazí neslávne známa chyba č. 404 - Page not found. Štruktúra linkov by mala byť rovnako jasná web developerovi, ako aj návštevníkovi stránky. 

  
SEO TIP: Presvedčte sa o tom, že všetky časti vašej stránky sú prístupné linkom. Ak potrebujete upriamiť pozornosť na jednu z podsekcií, umiestnite jej link na stránky s vyššou návštevnosťou.

Zrevidujte všetky linky a ubezpečte sa, že vedú do svojich destinácií. “Mŕtve” linky a iné slepé uličky odstráňte.

Optimalizujte tiež celkový počet linkov - podľa niektorých zdrojov je best practice menší počet linkov ako 150, s vyšším počtom by mohli mať Google roboti problém a v konečnom dôsledku ich odignorovať.

 

 

Ešte Nemám e-shop

ako založiť e-shop

Chcem EXPANDOVAŤ

Vstúpiť na nové trhy

ÚspešnéCASE STUDIES

Pozrieť case studies

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Plná (Desktop) verzia