Vlastný e-shop: Ako položiť základy vašej značky
+ vymyslieť názov firmy

Späť na BLOG

Už teda viete, čo budete predávať, a máte približnú predstavu, koľko vás to bude stáť. Naštudovali ste si aj e-commerce legislatívu a práve získavate potrebné povolenia? Výborne! Pokračujeme v plánovaní. Aký je ďalší krok? Predsa plánovanie, ale predtým analýza konkurencie. Vďaka tomu budete vedieť položiť základy vašej značky. Hoci si ich prejdeme len zjednodušene, pochopíte, na čo sa zamerať. Ukážeme vám tiež konkrétne spôsoby, ako vymyslieť názov pre váš nový e-shop.


Prečo vlastne budovať značku? Pretože značka je to, čo vás podrží, keď príde kríza. Či už preto, že ekonomike sa nedarí, alebo preto, že váš zamestnanec doplietol priveľa objednávok. Ako na to?



Prvé analytické krôčiky

Strategická analýza

Konkurenčnú analýzu by ste mali robiť na začiatku, ale taktiež pravidelne počas vášho pôsobenia na e-commerce trhu. Možno ste na svoju konkurenciu narazili už pri zbieraní inšpirácie pre vaše online podnikanie. Ak nie, hľadajte e-shopy, ktoré robia presne, resp. približne to, čo vy. Či už horšie alebo lepšie.


Niektoré vám napadnú z hlavy. Iné si budete musieť vyhľadať cez vyhľadávač alebo sociálne siete. Pokiaľ máte úplne špecifické produkty, tak sa poobzerajte po firmách, ktoré predávajú podobný tovar. Ako ich nájdete? Spýtajte sa vašej cieľovej skupiny.


Kedy je vhodné vstúpiť do vysokokonkurenčného segmentu? Ak máte pár stotisíc na marketingovú kampaň. Bojovať sa dá aj s menším rozpočtom, ale poriadne sa zapotíte.


Pri konkurenčnej analýze si dôkladne prezrite portfólio produktov a ceny, web a jeho obsah, komunikáciu cez sociálne siete, newsletter, ale tiež nákupný proces - uskutočnite nákup. Spoznáte tak aj štýl priamej komunikácie so zákazníkom.


Zo všetkého si robte poznámky. To, čo sa vám páčilo, vylepšite a implementujte vo vlastnom e-shope. Potom si prejdite všetko zlé, čo ste odpozorovali, a skúste nájsť riešenia, ktoré aplikujete pri tvorbe vlastných procesov.


V tomto bode hľadajte vašu konkurenčnú výhodu. Je ňou cena, kvalita alebo inovácia? Prečo by mal zákazník nakúpiť u vás a nie u vašej konkurencie? Pre váš unikátny produkt, neuveriteľnú rýchlosť dodania, špecifický spôsob komunikácie, balenia alebo pre niečo iné?



Alternatívny biznis plán

Nachvíľu si nasaďme čierne okuliare. Čo všetko by sa mohlo pokaziť? Na základe hrozieb si viete pripraviť alternatívny biznis plán. Pýtate sa, čo to je a na čo mi to bude? Predstavte si, že by sa trh zrazu zmenil a vy by ste nemohli predávať váš produkt. Čo by ste robili? Predstavte si, že by sa váš produkt nepredával, lebo ho váš zákazník nechce. Kto je vaše alternatívna cieľová skupina? Predstavte si, že budete mať príliš nízke marže a zadrhne sa váš cash-flow. Ako to vyriešite? Buďte pripravený.


A môžeme sa vrátiť k ideálnemu scenáru...



Vyskladajte svoju stratégiu

Marketingová stratégia

Viete, čo je stratégia? Umenie viesť vojnu. Okrem toho je to však spôsob plánovania a riadenia činností, ktorými sa má dosiahnuť určený cieľ. Tak či inak, vo svete e-commerce sa vám zídu oba výklady. :)


Už z predchádzajúcich článkov viete, že na počiatku musíte poznať svoju cieľovú skupinu. Nejde len o demografické údaje, ale hlavne o to, čo vaši potenciálni zákazníci robia, kde sa zdržujú, akí sú a na základe čoho sa rozhodujú.


Vytvorte si plán a ciele. Kam sa chcete dostať? Kedy sa tam chcete dostať? Ako sa tam dostanete? Vaše ciele by mali byť merateľné. Veľké ciele si rozdeľte na menšie, či už pre lepší pocit pri ich postupnom dosahovaní, alebo pre kontinuálnu motiváciu.



Postupujte k tvorbe brandu

Branding

Keby bola vaša značka človek, aké by mala vlastnosti? Aké emócie chcete v zákazníkovi vyvolať? Aké hodnoty reprezentuje vaša značka? Všetko si píšte na papier.


Ako chcete byť vnímaný na trhu? Mali by ste si uvedomiť, že trh netvoria iba vaši zákazníci, ale aj zamestnanci, externí spolupracovníci, dodávatelia a pod. Preto si treba dať záležať na komunikácii na všetky smery. Vrátane formovania firemnej kultúry. Vytvorte si tiež vlastnú víziu, ktorá vás a vašich terajších či budúcich zamestnancov bude motivovať a inšpirovať robiť veci dobre a ešte lepšie.


Všetko toto sa bude odrážať vo vašej firemnej identite, ktorej súčasťou je aj logo. Ale pekne po poriadku. Názov pre váš e-shop už máte?



5 spôsobov, ako vymyslieť názov pre firmu/e-shop

Na úvod: meno vašej firmy nevyhnutne nemusí korešpondovať s názvom e-shopu. Avšak v rámci komunikácie s dodávateľmi, partnermi, zákazníkmi a inými stranami vám odporúčame, aby bol názov identický. Nie vždy je to možné. Prečo?


Výber domény

Keď vymýšľate názov e-shopu, väčšinou vás obmedzuje dostupnosť voľných domén. Na druhej strane pri výbere názvu firmy vás limituje zoznam firiem v obchodnom registri. Takže niekedy je ťažšie nájsť prienik. Ale treba to vyskúšať. Vyhraďte si dostatok času na vymýšľanie názvu, pretože rebranding vás neskôr môže stáť veľa peňazí a energie.


Aké parametre by mal spĺňať nový názov vašej firmy, aby bol čo najlepšie zapamätateľný? Upozorňujeme, že je ťažké odfajknúť každú položku v našom zozname. Koniec-koncov ani známe značky nespĺňajú všetky kritériá. No vám budú slúžiť ako pomôcka pri tvorbe, keď sa snažíte vyseparovať najlepšie nápady z dlhého brainstormingového zoznamu.


Názov značky by mal byť...


...zapadajúci do vašej komunikačnej stratégie - už viete, ako by mala pôsobiť vaša značka. Mladistvo? Seriózne? Sviežo? Rockovo? Ezotericky? Inak? Meno vášho e-shopu by tiež malo mať daný charakter.


...nadčasový - premýšľajte nad limitmi, ktoré váš potenciálny názov vytvorí. Pokiaľ bude obsahovať geografické pomenovanie alebo špecifickú kategóriu produktov, vybudujete si limity, ktoré vás pribrzdia pri rozmachu podnikania či rozširovaní portfólia.


...inteligentný - čo tým myslíme? Kedysi (a nie je to až tak dávno) boli vyhľadávače hlúpejšie. Preto kľúčové slová, ako sú produkty, kategórie či miesta, nachádzajúce sa priamo v doménach, fungovali v rámci SEO. Ale odvtedy sú algoritmy oveľa inteligentnejšie.


...kreatívny - ako sme si načrtli v predchádzajúcom bode, vyhnite sa všeobecným pomenovaniam. Čo však môže byť veľké plus vašej novej značky? Ak evokuje, čo predávate, prostredníctvom bystrej slovnej hračky. :)


...krátky - ideálne do 10 znakov. Čím kratšie meno, tým ľahšie zapamätateľné a využiteľné v online prostredí. Vyhnite sa najmä spájaniu dlhších slov a zabudnite na pomlčky (inak budete musieť kupovať domény vždy dvojmo).


...jednoduchý - vyhnite sa špeciálnym znakom a čísliciam, ktoré by mohli zmiasť zákazníkov. Premyslite si aj opakovanie písmen (hlavne samohlások - aa, eee, oooo,...), aby ste minimalizovali preklepy.


...čitateľný, a tým pádom ľahko vysloviteľný - “píš ako počuješ” je užitočné pravidlo spisovnej slovenčiny, aby ste svojim obchodným partnerom nemuseli meno firmy vždy hláskovať. Toto pravidlo ale nevylučuje zahraničné názvy.


...bez negatívnych asociácií v inom jazyku - ak budete niekedy expandovať do zahraničia, dajte si pozor, aby váš brand nemal náhodou hanlivý alebo inak negatívny význam v danej reči.


...jedinečný = voľný aj pre registráciu ochrannej známky - na Úrade priemyselného vlastníctva si posvietia na to, či je vaša značka dostatočne originálna a odlíšiteľná, preto sa vyhnite imitácii existujúcich názvov. O nasrdenej konkurencii nehovoriac. Zároveň by ste sa mali snažiť vymyslieť meno, ktoré po jeho zadaní do vyhľadávača nevyhodí milióny rôznych výsledkov. Preto buďte originál!


Teraz prejdime na konkrétne postupy, ako môžete vytvoriť meno vášho e-shopu/firmy (ako príklady neuvádzame iba názvy e-shopov).

Postup pri tvorbe názvu e-shopu
  1. Vymyslite úplne originálne slovo, ktoré bude jedinečné a len vaše, pomocou náhodnej kombinácie písmen a slov. Ide o jednoznačne najťažší spôsob tvorby. Názov Alza znie slovenským ušiam dostatočne originálne, ale v skutočnosti sa výraz “en alza” dá zo španielčiny preložiť ako “na vzostupe”.

  2. Vytvorte nové slovo z iniciálok, ktoré majú význam, napr. IKEA sa skladá z iniciálok zakladateľa Ingvara Kamprada, farmy Elmtaryd, kde vyrastal, a blízkej dediny Agunnaryd.

  3. Využite svoje jedinečné (nie až tak bežné) priezvisko, ako napr. majiteľ obuvi Robel.sk.

  4. Utvorte nový názov z existujúceho slova pomocou “predpony” alebo “prípony”. Pravdepodobne tento spôsob využil e-shop s medovníkmi Medex.sk či internetový obchod s hodinkami Inhodinky.sk.

  5. Nájdite dve existujúce slová (slovenské, anglické, iné), z ktorých urobíte novotvar, ako značka koláčikov Mandlove či kozmetika Soaphoria. E-shop s potrebami pre zvieratá Lavpet.sk využil spojenie anglických slov, avšak píše sa foneticky.

  6. Použite slovo/slová v plnom význame. Najmenej originálne, avšak dá sa správne použiť. Túto stratégiu si zvolilo aj bistro Žufaňa. Urobilo dobre. Pekným príkladom je e-shop Lull.sk, ktorého názov je v preklade z angličtiny “ukolísať/učičíkať”. Predávajú totiž mäkučké oblečenie. Ďalší e-shop s oblečením Zoot.sk sa dá preložiť ako “výstredný”. Opačným - negatívnym príkladom je e-shop, ktorý predáva všetko možné, s názvom Baklazan.sk. Identita nespojiteľná.

Kde hľadať inšpiráciu? Napr. v slovníkoch - kedysi nudná časť školskej dochádzky, dnes studňa, v ktorej sa môže skrývať svätý grál. Okrem toho dajte pri vytváraní názvu e-shopu dokopy niekoľko hláv. Urobte poriadny brainstorming - bez kritiky. Aj keď vám v tomto smere môžu pomôcť online generátory domén, určite si zapisujte poznámky v offline podobe, aby ste ich mali stále na očiach.


Pred kúpou domény sa ešte zamyslite. Sú zahraničné domény, kam by ste teoreticky mohli expandovať v budúcnosti, voľné? Odporúčame vám overiť si okrem .sk domény aj dostupnosť týchto verzií: .com, .cz, .pl, .hu, .at, .de a ďalších okolitých krajín.


Čo nasleduje, keď vymyslíte značku a jej identitu? No predsa návšteva grafika, ktorý privedie vaše nápady k životu. :)



Poslední, ktorí plánujú, budú prvými

Plánovanie

Niektoré biznisy vznikli úplnou náhodou a odštartovali raketovou rýchlosťou. Priniesli na trh niečo nové ako prví. Avšak museli sa popasovať s tým, aby vybudovali celý trh a ľudia sa adaptovali na niečo nové. Pár výnimočných to prežilo. Tých ostatných prevalcovala konkurencia, ktorá si naplánovala svoj príchod na trh. Trpezlivo vypiplali svoje produkty. Vylepšili svoje služby. A prevalcovali konkurenciu.


Ako začať? Vráťte sa na úvod tohto článku a tentokrát reálne odpovedajte na naše otázky a plňte úlohy. Zvyknete si dávať veľké ciele ako napr. “spustiť e-shop do konca roka”? Potom zažívate frustráciu z toho, že to nestíhate? Rozdrobte si veľký cieľ na menšie méty - vybrať produkty do e-shopu, dohodnúť si konkrétnych dodávateľov, vybrať technické riešenie e-shopu a pod. Priraďte ich ku konkrétnym dátumom. Plán je tak realistickejší a ako sme spomínali, vaša motivácia bude rásť s každým odfajknutým bodom.


Čomu sa budeme venovať nabudúce? Zameriame sa na technické riešenie vášho e-shopu. Medzi tým oslovte dodávateľov a vyskladajte si portfólio produktov, aby ste mali reálny obsah do vášho internetového obchodu. :)



  • Tešíte sa na
  • CREATIVE summit 2019?

Kontaktujte nás

CEO CreativeSites
Jana Zajícová, CEO
0915 215 555
Obchodné informácie
a cenové ponuky

Sales manager
Michal Mikula
0948 940 910
Obchodný zástupca
CreativeSites, s.r.o.
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Slovenská republika
Fakturačná adresa
CreativeSites, s.r.o.
Heyrovského 8
84103 Bratislava
IČO: 36662674
DIČ: 2022226448
IČ DPH: SK2022226448
Výpis z Obchodného registra
Kontaktné miesto
Ulica Svornosti 42
82106 Bratislava
Zobraziť na mape

Kontaktný formulár

close
S čím vám pomôžeme?
+421 915 215 555
Mám
záujem